Teatrul zilelor noastre: Montări moldovene

0
111

Dincoace și dincolo de Prut. La Botoșani, Chișinău, mai exact. În nord, un text din Hexagon. Autor Yasmina Reza. Cincantenara frâncă știută pretutindeni. Pentru piesele sale jucate cam peste tot. Pentru mesajele contemporane. Și personajele pregnant conturate. Din lumea de azi, așa cum e ea în lung și în lat…

 ”Zeul măcelului” pleacă de la un incident între copii. Scoțând în evidență părinții. Oameni în toată firea. Da’ limitați și rutinieri. Cu ticuri profesionale și sociale. Chiar în familii conflictuali. Atmosferă de formalism, inițial. Ușor, ușor, adevăru’ trist despre fiecare. Yasmina rostuind adecvat povestea. Între comedie și dramă. Umor și amărăciune. Maliție și absurditate. Realism, sinceritate. Erwin Șimșensohn, el însuși tată, păstrează toate astea în mizanscenă fără greutate. Le lasă să curgă firesc, să se-ntrepătrundă, parcă înțeles cu parizianca. Nu impune, nu forțează, da-i atent, nu neglijează. Mizează subtil pe actori. Pe știința lor, expresivitatea și lejeritatea cu care compun și expun cele patru roluri. Daniela Bucătaru și Ioan Crețescu, Gina Pătrașcu-Zamfirache și Valentin Popa îs ei. De la Teatrul Dramatic ”Mihai Eminescu”. Reușind a smulge aplauze lungi și simpatie în sală. Ba chiar și un premiu la un festival autumnal piteștean…

 De la Chișinău, în schimb, cei de la ”Satiricus I. L. Caragiale”. Cu un ”Hamlet” binevenit. Modern regizat, în cele de fond la fix prezentat. De Alexandru Grosu îndrăzneț lucrat. Alert, nuanțat și echilibrat. Ca să sune fain replici nepieritoare. Și înțelesuri nemuritoare să pună-n valoare. Cu Shakespeare neputându-te juca, nu?     

 Totuși, Sandu s-a jucat. Cu rezultat garantat și succes adecvat. Gândind o viziune contemporană a celebrei drame. Ceva fără frontiere în spațiu și timp. Căci trădare, ticăloșie, uzurpare, cinism sunt ș-amu`, din belșug. Au conlucrat apăsat Alexandru Crîlov, Irina Rusu, Olga Anghelici, Viorel Cornescu, Sergiu Finiti, Igor Mitreanu, Eugeniu Matcovski, Roman Mălai, Ariton Oleacu. Un colectiv sudat, rodat, cu balerini completat. Împletind pregnant jocu’, muzica și dansu’. Cu proiecții video realizate pe loc. Altfel spus, teatru, coregrafie, tehnologie, alegorie. În spectacol relevant, amplu, super, onorant. D-aia eu am consemnat, meritând neapărat…

Adrian SIMEANU

sursa foto: stiri.botosani.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here