În vreme ce, la noi în ţară, infrastructura feroviară e la pământ, din ce în ce mai multe ţări din lumea zisă a treia îşi construiesc linii de cale ferată de mare viteză.

TGV-urile uzbece operează de ani de zile

Uzbekistanul, spre exemplu, o fostă republică sovietică din Asia, o ţară săracă, fără cine ştie ce resurse, a găsit suficienţi bani pentru a construi o cale ferată de mare viteză, care leagă principalele centre economice şi turistice ale ţării: capitala Taşkent şi vechile oraşe de pe drumul mătăsii, Samarkand şi Buhara.

Tren de mare viteză uzbek, pe ruta Taşkent-Samarkand
Tren de mare viteză uzbek, pe ruta Taşkent-Samarkand

Secţiunea Taşkent-Samarkand a fost deschisă acum 7 ani, iar Samarkand-Buhara, în 2016. Pe aceste tronsoane, care însumează vreo 600 km, trenurile de mare viteză (TGV, train a grande vitesse) circulă cu viteze medii de 250 km la oră. În imaginea de sus, un astfel de tren, surprins în gara Samarkand.

Ne dă lecţii până şi Kenya

Anul trecut, Kenya a deschis şi ea o cale ferată modernizată, care leagă capitala Nairobi de oraşul-port Mombassa, de la Oceanul Indian, care e şi principalul centru turistic al ţării. E drept, calea ferată Nairobi-Mombassa nu e chiar una de mare viteză, în înţeles european al termenului.

Tren kenyan care circulă cu 200 km la oră
Tren kenyan care circulă cu 200 km la oră

Trenurile de pasageri circulă, pe cei 485 km modernizaţi, cu maximum 200 km la oră, dar înregistrează o viteză medie comercială de 120 km la oră.

Ceea ce oricum e enorm faţă de Căile Ferate Române, unde viteza medie a trenurilor de pasageri nu depăşeşte 42 de km la oră.

Marocul are deja TGV

Anul acesta, în februarie, în Maroc începeau probele funcţionale pe calea ferată de mare viteză Casablanca-Tanger. Cei 350 km de cale ferată (nota bene, dublă) sunt parcurşi de trenurile de călători cu viteze de 220 km la oră. Momentan.

TGV marocan, în probe
TGV marocan, în probe

Pentru că planurile marocanilor spun că, în 2020, trenurile vor rula cu 320 km la oră.

În plus, linia de mare viteză va fi extinsă – se lucrează deja, am putut citi în presa marocană de limbă franceză – şi la modernizarea căii ferate Tanger-Marrakesh, unde se va putea rula de asemenea cu viteze de peste 200 km la oră.

Faptul că această linie de cale ferată de mare viteză leagă între ele exact oraşele-port la Mediterană în care Renault are uzine unde fabrică…maşini Dacia, nu e nicio coincidenţă. Autostradă de la Casablanca la Tanger există deja, acum există şi cale ferată de mare viteză.

E limpede că Marocul face totul pentru a aduce acolo Dacia cu totul. Guvernele noastre parcă nu ştiu cum să-i fugărească de la Mioveni pe francezi.

Noi cârpim 16 km de cale ferată anual

În vreme ce ţări precum cele de mai sus (toate, mai sărace decât România şi care, spre deosebire de noi, nu au acces la fonduri europene) îşi construiesc (sau îşi modernizează) căi ferate de mare viteză, România pare o ţară din alt film.

N-o spunem noi, ci însuşi ministrul Transporturilor, dl Lucian Şova: „…în fiecare an, generic vorbind, se deteriorează 320 de kilometri de cale ferată și se repară capital doar 16 kilometri”.

Cam aici suntem. La ani-lumină de ţări precum Uzbekistan, Kenya sau Maroc.

surse foto: H24info.ma, twitter

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here