Prima probă a simulărilor Evaluării Naţionale a început cu stângul astăzi, când peste 350.000 de elevi din clasele a VII-a şi a VIII-a au susţinut-o.
Consiliul Naţional al Elevilor a emis un comunicat prin care îndemna colegii să nu se prezinte la examen sau să predea foaia albă. Motivul? Reprezentanţii elevilor cred, şi pe bună dreptate, că cei din clasa a VII-a, care au susţinut pe nepusă masă simulările, au fost o generaţie de sacrificiu, aşa cum se întâmplă de câţiva ani buni încoace cu generaţiile de elevi.
De la Tezele Naţionale până în prezent, copiii nu sunt decât nişte cobai pentru Ministerul Învăţământului. Şi, mai presus de toate, stau emoţiile, stresul şi nedumeririle celor mici, dar şi ale părinţilor.
Iată care sunt argumentele tinerilor:
COMUNICATUL CONSILIULUI NAŢIONAL AL ELEVILOR
“Consiliul Național al Elevilor, structura reprezentativă a elevilor din România, dorește să aducă în atenția publică (mai ales vouă, elevilor pe care îi reprezentăm) o problemă care este cunoscutătuturor: metodele de evaluare din sistemul nostru de învățământ nu se pliază pe nevoile și interesele actuale.
De aceea, dar și pentru a responsabiliza toți decidenții care până acum nu ne-au luat în serios, invităm elevii din România să ni se alăture în protestul prin care ne opunem modului în care sunt organizate simulările examenelor naționale. Mai mult decât orice altceva, o facem pentru generațiile viitoare, pentru că ele nu trebuie să fie asemenea nouă, o generație de sacrificiu, o generație de cobai ai Ministerului Educației Naționale. Modificările nefundamentate din acest an ne fac să refuzăm a fi părtași la acest experiment, unde examenele par a deveni un scop, nu un mijloc.
Dăm foaia goală pentru că simulările nu ne vor evalua competențele, ci doar cunoștințele. Nu ne vor evalua capacitatea de a gândi critic, ci doar capacitatea de a reproduce informațiile care ne-aufost dictate la clasă. Simulările au ajuns să fie experimentul ministerului, nu experiențele noastrede învățare, iar acest lucru ne motivează să ne ridicăm în fața tuturor acestor nedreptăți, printr-un protest: fie dând foaia goală, fie scriind tot ceea ce este greșit la sistem, transformându-ne foaia de examen într-un manifest față de învățământul românesc.
Dăm foaia goală pentru că schimbările nefundamentate nu sunt soluția în educație: pentru că atunci când regulile se schimbă în timpul jocului, ești îndreptățit să ieși din joc. Itemii de tip obiectiv nu au fost etalonați, iar noi, deși suntem beneficiarii direcți ai educației, nu am fost consultați. Mai mult decât atât, suntem constrânși să acceptăm schimbările făcute din pix careîncep să caracterizeze sistemul de învățământ românesc.
Dăm foaia goală pentru că suntem conștienți că ministerul ne vrea niște cobai, niște procente dintr-o diagramă și nimic mai mult. Dăm foaia goală pentru a trage un semnal de alarmă înaintesă fie prea târziu, înainte să ajungem în punctul critic în care vom susține simulări de examene naționale anual, pentru că decidenții își doresc să pună cât mai multă presiune pe noi.
Dăm foaia goală pentru că încă o evaluare în clasa a VII-a este nejustificată, când încă nu ne-a fost clarificat de ce am dat-o pe cea din clasa a VI-a, căci încă o simulare nu ne va face nici mai stăpâni pe competențele noastre, nici mai puțin stresați la gândul că ne așteaptă ani grei, ani în care vomalerga de la un meditator la altul, ani în care, după atâtea examene și evaluări standardizate,nimeni nu ne va întreba spre ce domeniu vrem să ne îndreptăm.
Într-un final, în cazul în care rezonezi cu argumentele aduse de noi, însă nu le găsești a fi îndeajuns de convingătoare încât să te determine să ni te alături, în cazul în care te simți presat de părinți, profesori sau societate să iei o notă mare la simulări, în cazul în care consideri că sunt destui elevi care vor protesta și fără tine, vrem să îți amintim că tu, beneficiarul primar al educației, ești cel care contează! Tu ar trebui să te afli în centrul actului didactic, iar examenele (ca orice altă formă de evaluare, de altfel) ar trebui să fie despre tine, nu despre ei. Educația nu se poate realiza fără tine.
Fiecare dintre noi are o voce care contează enorm, așadar pentru orice neajuns pe care l-ai resimțit ca actor principal al sistemului, pentru fiecare dată în care ai asimilat informațiile oferite de către profesor doar pentru că „trebuie”, fiind convins de inaplicabilitatea și lipsa de necesitate a acelor cunoștințe, pentru oricare moment în care te-ai gândit că nu un test te-ar motiva să înveți, ci un stil interactiv de predare al cadrului didactic, o atenție sporită acordată de către acesta în procesarea informației, o integrare reală a ta în cadrul orei de curs, pentru toate cele enumerate, dă foaia – fie goală, fie înșirând gândurile tale cu privire la sistemul de învățământ românesc.
Nu vrem evaluări mai ușoare, vrem evaluări reale! #foaiagoală”
Credem că aceste rânduri ar trebui bine analizate de cei “de sus”, mai ales că generaţiile se schimbă de la un an la altul şi nu ei ar trebui să se plieze după noi, profesorii, ci noi după nevoile şi doleanţele lor.
Copiii viitorului nu stau în munţi de teorii, ci în lucruri practice, logice, care să-i ajute să se identifice, să-şi aleagă scopul şi drumul în viaţă, să-i conducă spre eul propriu.