Constructorul italian WeBuild (Salini Impregilo şi Astaldi, după fuziune) a lăsat-o moale de tot cu munca pe şantierul tronsonului de autostradă Piteşti-Curtea de Argeş. O fi de la caniculă…
Specialiştii grupaţi în Asociaţia Pro Infrastructură (API) au filmat ieri, cu drona, şantierul secţiunii 5 a autostrăzii Piteşti-Sibiu, cel cuprins între Piteşti şi Curtea de Argeş.
Cu execuţia lucrării a fost însărcinat constructorul italian WeBuild, o firmă rezultată din fuziunea mai cunoscutelor companii Salini Impregilo şi Astaldi.
Ce-au găsit pe şantier cei de la API nu dă mari speranţe că lucrările vor fi gata la timp.
„… am rămas dezamăgiți de felul cum arată șantierul, așteptările noastre de la WeBuild (fuziunea dintre Salini Impregilo și Astaldi) fiind cu totul altele, constructorul ajungând la un progres fizic de aproximativ 12% la un an de la emiterea autorizației de construire (17.06.2021) și după 10 luni de la ordinul de începere lucrări (01.09.2021).
Chiar în condițiile în care termenul de execuție este foarte generos, 4 ani, lotul nu este deloc ușor: este foarte lung, are peste 5 kilometri de poduri și viaducte doar pe autostradă (nu socotim aici pasajele peste autostradă ori pe cele din cele trei noduri rutiere) și nici terasamentele nu sunt de glumit, drumul croșetând pe lângă acumulările de pe Argeș.
Nici la capitolul bani nu există o scuză, cei de la WeBuild beneficiind de formula polinomială de ajustare a prețului contractului de 1,71 miliarde lei fără TVA.
Mai mult decât atât, ne surprinde foarte neplăcut atitudinea antreprenorului general care refuză să se ocupe de relocările de utilități, aflate în sarcina sa în cazul acestui proiect, pornind în instanță acțiuni menite să tragă de timp și să adune motive pentru revendicări (claim-uri).
Contractul cu italienii, semnat la Pitești
La fel de grav, din informațiile noastre, activitatea pe partea de terasamente este momentan blocată, WeBuild nereușind, la peste doi ani de la parafarea contractului (11.05.2020), să rezolve documentația necesară obținerii materialelor, riscând să bage în faliment subcontractorii care sunt mobilizați dar nu au front de lucru”, au publicat cei de la API pe pagina lor de Facebook.
Italienii începuseră bine, terminaseră faza de proiectare înainte de termen, apoi au cerut ajutor autorităţilor argeşene pentru a găsi muncitori pentru lucrări. Chiar le-am publicat gratis un anunţ de angajare (aici), în ideea că dăm o mână de ajutor la bunul mers al lucrurilor.
După care, constructorul italian a început să tergiverseze şi să tărăgăneze lucrările, din motive care nouă ne scapă.
Contractul dintre Astaldi şi statul român a fost semnat la Piteşti (foto), în prezenţa prim-ministrului de atunci, Ludovic Orban, şi a prefectului Emanuel Soare.
Acest tronson are 30,34 de km şi leagă autostrada A1 Bucureşti-Piteşti de Curtea de Argeş. Costul lucrprilor, 400 milioane de euro, este suportat aproape integral din fonduri europene. Lucrările au un an termen de proiectare şi alţi patru ani termen de construcţie.
Compania italiană Salini Impregilo este unul dintre protagoniştii (alături de oficialii CNAIR şi ai ministerului de resort) întârzierii cu vreo 10 ani a construirii ciotului lipsă de autostradă dintre Sibiu şi vama Nădlac (e vorba de secţiunea Holdea-Margina), lucru despre care, dacă spunem că e ruşinos, nu spunem destul.
sursa foto: ArgesulOnline.ro/Gabriel Pintilei, Asociaţia Pro Infrastructură