Din 2007, de când România a devenit stat membru UE, în fiecare an, fără nicio excepţie, ţara noastră a fost statul european cu cele multe decese raportate la populaţie. E drept, mortalitatea pe şosele a scăzut în tot spaţiul european, an de an; a scăzut şi la noi, dar România rămâne în continuare ţara cu cea mai ridicată mortalitate pricinuită de accidentele rutiere.

În 2019, spre exemplu, potrivit statisticilor europene, cele mai sigure drumuri au fost cele din Suedia (22 de decese la un milion de locuitori) și din Irlanda (29 de morţi la milionul de locuitori). Pe ultimele trei locuri ale clasamentului mortalităţii rutiere se află Polonia (77 de decese la milionul de locuitori), Bulgaria, cu 89 de decese şi România, cu nu mai puţin de 96 de morţi la milionul de locuitori.

Ceva măsuri au fost luate şi la noi, e adevărat, însă, ele nu au avut efectul scontat. E limpede că trebuie făcut ceva mai mult pentru a mai reduce dimensiunile carnagiului de pe şosele României.

Agentul Sebastian Drimbe, un poliţist curajos, care s-a săturat de sângele de pe şoselele României

Un polițist din Bihor, agentul Sebastian Drimbe, de la Poliţia Rutieră de acolo, sătul să aştepte ca Guvernele ori Legislativul să mişte ceva în acest sens, a luat atitudine și a întocmit o petiție online, intitulată “Opriți moartea de pe șosele”, prin care își exprimă dorința de a schimba ceva; omul nu mai suportă, așa cum recunoaște, de a vedea tineri și copii murind în accidentele de circulație provocate de șoferi care ignoră total legislația rutieră.

Se tot dă, mereu, vina pe infrastructură, rămasă, e clar, în urmă. Însă tragedii se produc din belşug şi acolo unde această infrastructură există. Semn clar că nu doar infrastructura e problema, ci şi utilizatorii ei.

Sancţiuni aspre pentru băutură la volan şi depăşiri neregulamentare

Ceea ce este cu adevărat de apreciat este faptul că polițistul a propus măsuri clare care pot fi luate pentru ca șoferii să fie sancționați serios în cazul în care comit vreo ilegalitate, precum și necesitatea schimbării și înăspririi regulilor, astfel încât siguranța pe șosele să crească semnificativ. Printre măsurile care sunt propuse în petiție, avem:

“Pentru conducerea unui vehicul cu o alcoolemie de până la 0,40 mg/l alcool pur în aerul expirat, suspendarea dreptului de a conduce pentru 365 zile (de la 90 de zile în prezent)”

“Pentru depășirea limitei legale de viteză cu peste 50 km/h, suspendarea dreptului de a conduce pentru 180 de zile (de la 90 de zile în prezent)”

“Pentru depășire neregulamentară (depășirea pe linia continuă), suspendarea dreptului de a conduce pentru 180 de zile (de la 30 de zile în prezent)”

“Pentru virajul la stânga peste linia continuă, suspendarea dreptului de a conduce pentru 30 de zile (în prezent nu se suspendă)”

“Pentru neoprirea la culoarea roșie a semaforului electric, suspendarea dreptului de a conduce pentru 180 de zile (de la 30 de zile în prezent)”

“Pentru utilizarea telefonului mobil la volan, suspendarea permisului pentru 30 de zile (pe lângă amendă și puncte de penalizare, cum este sancționată în prezent)”.

Prin petiția de față se dorește, de asemenea, ca persoana care a încălcat legea să nu-și poată suspenda pedeapsa într-un timp mai scurt prin susținerea unei examen. Sunt măsuri care pot salva vieți, zilnic, clipă de clipă.

Ceea ce este cu adevărat trist este că astfel de inițiative vin din partea oamenilor care s-au săturat să se confrunte cu indolența celorlalți și nu din partea celor care reprezintă legislativul în țara noastră și care ar putea face schimbări majore mai ușor. Pentru că nu doar accidentele rutiere ucid, ci și indiferența cu care sunt tratate cauzele producerii lor.

Imaginea de sus este de la un accident rutier grav, petrecut la începutul acestui an, în localitatea Priboieni.

surse foto: Facebook, ISU Argeş

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here