Veste proastă pentru şoferii din România după ce, ieri, Graţiela Leocadia Gavrilescu, ministrul Mediului, a anunţat că de anul viitor va intra în vigoare o nouă taxă auto. Anunţul a fost făcut în cadrul unei emisiuni difuzate pe un post naţional de televiziune, ocazie cu care s-a precizat că noua taxă auto nu va ţine cont doar de gradul de poluare, ci şi de capacitatea cilindrică, dar şi alte componente ale maşinilor.
„Eu mi-am pus termen şi ştiţi că, atunci când îmi pun termen, mi-am luat angajamentul o şi fac, ca undeva, până la sfârşitul anului, să găsim forma finală ca la începutul anului viitor să ştim exact ceea ce avem de făcut, cum gândim proiectele de mediu. Să intre în vigoare de la 1 ianuarie, sau poate că perioadă de tranziţie până la 31 martie, ca lumea să se acomodeze pentru că aşa este normal”, a afirmat Gavrilescu.
Taxa auto pentru autovehicule la prima înmatriculare a fost introdusă pentru prima dată la 1 ianuarie 2007, imediat după aderarea României la Uniunea Europeană. La acea vreme, taxa de primă înmatriculare se calcula în funcţie de trei variabile: vechimea maşinii, tipul de catalizator (euro) şi capacitatea cilindrică a maşinii.
Pe 19 februarie 2009, taxa de poluare auto a fost modificată, iar Guvernul a scăzut valoarea acesteia cu o treime. De la 1 ianuarie 2012, taxa auto a devenit obligatorie atât la reînmatricularea maşinilor înregistrate în România înainte de 1 ianuarie 2007, cât şi pentru cei care aduceau maşini din afara ţării. Începând cu 30 ianuarie 2012, taxa a fost suspendată până la 31 decembrie 2012, iar persoanele care plătiseră deja urmau să primească banii înapoi. Din 15 martie 2013 a intrat în vigoare timbrul de mediu pentru autovehicule, iar din acel moment taxa auto a fost calculată exclusiv pe baza emisiilor de CO2, înscrise în cartea de identitate a maşinii. Ulterior, şi timbrul de mediu pentru autovehicule a fost eliminat, acesta făcând parte din cele 102 taxe nefiscale desfiinţate de Guvern începând cu 1 februarie 2017.