La finele lunii ianuarie, caravana celui mai mare raliu pentru amatori din lume, Budapesta-Bamako, se pusese în mişcare înspre capitala statului Sierra Leone, Freetown (ales ca punct de destinaţie pentru a evita violenţele cotidiene din Mali, ţara de destinaţie iniţială).

După aproximativ 9-000 km, cele două echipaje cu maşini Dacia (un „Papuc” şi un Dokker) au ajuns cu bine la Freetown, în urmă cu aproximativ 10 zile. La fel şi echipajul celor doi jurnalişti români, din Târgu-Mureş, Ovidiu Morar şi Adrian Catană, plus colegul lor, inginerul Călin Vancea.

Un orăşel din Guineea

În capitala Sierra Leone, participanţii la raliu au zăbovit câteva zile (fiecare cât a dorit) şi au avut parte de un ceremonial de primire călduros, pe cel mai mare stadion al oraşului.

Echipajul românesc care a mers cu o Dacia Papuc (echipată cu vechiul motor Renault diesel de 1,9 litri şi cu tracţiune integrală) a preferat să pornească pe drumul de înapoiere către ţară imediat după sosire.

La această oră, echipajul Dacsko Team Târgu-Mureş şi „Papucul” lor (în imaginea de sus) au ajuns deja pe teritoriul României, după un tur de forţă de alţi 9.000 km parcurşi în ritm susţinut.

Ovidiu Morar, Adrian Catană şi Călin Vancea, fericiţi, la destinaţie, în Freetown

Maşina s-a comportat foarte bine, n-a pus nicio problemă tehnică deosebită, exceptând schimburile de ulei, filtre (mai ales cel de aer, date fiind condiţiile de drum, a trebuit schimbat la fiecare două zile de mers prin deşertul Sahara) şi alte consumabile.

Colegii noştri gazetari au ales să stea trei zile, să se odihnească la Freetown, şi să vadă mai îndeaproape cum e traiul într-una dintre cele mai sărace ţări din Africa şi din lume.

Un „cartier” de la periferia capitalei Sierra Leone, Freetown. Fiţi fericiţi că trăim în România!

Şi au avut ce vedea: ceea ce numim noi sărăcie, aici, în România, nu are niciun termen de comparaţie cu sărăcia din Africa.

„După ce vezi condiţiile în care trăiesc mulţi oameni aici (în Sierra Leone – n.r.), mai că-ţi vine să fii recunoscător că te-ai născut într-o ţară ca România.

După călătoria asta, cu siguranţă că vom privi realităţile de la noi de acasă dintr-o cu totul altă perspectivă”, ne-a declarat tehnoredactorul Ovidiu Morar.

Vehicului tânărului Alie Smart are acum motor nou, cumpărat de automobilişti români

În cele trei zile de odihnă, băieţii din Târgu-Mureş, împreună cu alţi particpanţi la raliu români, au pus mână de la mână şi au cumpărat ghidului lor din Sierra Leone, Alie Smart, un motor nou pentru…nici nu ştim cum să-i spunem vehiculului: un fel de motocicletă având ataşată o benă pentru marfă.

Cu ajutorul ei, tânărul african îşi poate acum câştiga existenţa, prestând servicii de transport. „La anul i-am promis că-i aducem o dubiţă”, a mai zis Ovidiu Morar.

Pe drumul de înapoiere, colegii noştri jurnalişti au traversat Sierra Leone, Guinea, Senegal şi Mauritania, reuşind să intre aseară pe teritoriul Marocului.

Drun prin Senegal, cu pod de bârne de lemn peste un râu

Urmează traversarea Mediteranei cu feribotul spre Spania şi de aici, spre ţară.

Bătrânul lor Nissan Patrol s-a comportat bine, nu le-a creat probleme tehnice, dar are, pare-se, şasiul niţel „şifonat”, din cauza drumurilor care cu multă bunăvoinţă pot fi numite drumuri.

Aţi avea curaj să faceţi schimbul de ulei la maşină la un „service” ca acesta? Colegii noştri jurnalişti din Târgu-Mureş nu prea au avut de ales

În câteva zile vor fi şi ei acasă, doar că va să.trebui să aleagă o rută ocolitoare, pentru a evita nordul Italiei, bântuit de coronavirus, dar şi alte locuri unde au mai fost semnalate infecţii (în Croaţia şi Austria, spre exemplu).

Cât despre echipajul austriac care a participat la raliu cu o Dacia Dokker produsă în Maroc, la Tanger, şi acesta a atins destinaţia Freetown şi se află pe drumul de înapoiere spre Austria.

surse foto: Facebook/No Hai în Africa/Ovidiu Morar, Adrian Catană, Călin Vancea

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here