Ştirea despre apariţia – aşteptată la începutul lui martie – la Salonul Auto de la Geneva, a primei maşini electrice din istoria mărcii Dacia, a surprins pe multă lume.

A surprins pentru că s-a sărit peste etapa unui model Dacia hibrid, etapă despre care, cu doar câteva luni în urmă, directorul general al Daciei, Christophe Dridi, spunea că e una firească în evoluţia mărcii româneşti.

E de înţeles, pe undeva, graba conducerii grupului Renault, proprietarul Daciei: vânzările au scăzut serios pe mai toate pieţele, iar grupul francez a încheiat anul trecut cu pierderi, pentru prima dată după mulţi ani.

Bucuria cu care automobiliştii şi mediul de afaceri român au primit vestea apariţiei primei Dacia electrice trebuie, totuşi, un pic temperată.

Asta pentru că, deocamdată cel puţin, nu putem vorbi de o maşină românească în acest caz, chiar dacă ea va purta emblema Dacia.

Modelul pe care se va baza Dacia electrică, se ştie asta, e Renault City K-ZE, model produs deocamdată doar în China. E drept, Renault nu a confirmat că Dacia electrică va fi bazată pe K-ZE, dar nici n-a informat această ştire.

O nouă mostră a faptului că la capitolul comunicare, grupul Renault a rămas la nivel de Dacia 1300.

Foarte probabil, grupul francez va dori să mute producţia primei Dacia electrice din China înspre Bătrânul Continent, din raţiuni economice.

Or, în apropiere de Europa, Renault are doar două opţiuni viabile: Mioveni şi Tanger (Maroc).

Numai că, din câte am aflat din surse din interiorul uzinei Dacia, la Mioveni nu există încă dotările necesare pentru a se putea fabrica un vehicul electric. În plus, liniile de producţie existente lucrează aproape de capacitatea maximă.

Ar fi, deci, nevoie de noi investiţii în uzina de la Mioveni, pentru producerea de Dacii electrice. Însă, grupul Renault tocmai a anunţat că investiţiile preconizate la Mioveni, anul acesta, au fost sistate, ca urmare a pierderilor înregistrate anul trecut.

Situaţie în care, pentru Dacia electrică, mai rămâne viabilă opţiunea Tanger.

De altfel, şi presa din Maroc dă aproape sigur faptul că prima Dacia electrică urmează să fie produsă la Tanger.

Avantajele sunt multiple, de partea marocanilor: infrastructură rutieră, feroviară şi navală superioară României, apropiere mai bună de vestul Europei (şi transport naval către Europa mai ieftin), uzina e mai nouă şi mai bine dotată tehnologic decât cea de la Mioveni.

Costurile cu forţa de muncă sunt, de asemenea, un avantaj pentru marocani.

De fapt, despre mutarea treptată a centrului de greutate al operaţiunilor Dacia dinspre România spre Maroc presa a mai scris (inclusiv noi), avertizând că tărăgănarea la nesfârşit a construirii autostrăzii Piteşti-Sibiu îi îndeamnă pe francezi să caute, volens nolens, alternative.

Astfel că, e foarte probabil, ca minimum doi ani de aici încolo, Dacia electrică să fie produsă fie în China, fie în Maroc şi, de asemenea, foarte puţin probabil ca această maşină se fie fabricată la Mioveni.

În viitor, însă, există posibilitatea ca Dacia electrică să se fabrice (şi) la Mioveni.

Deocamdată, însă, se pare că nu e cazul.

surse foto: bladi.net, Groupe Renault

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here