E cunoscută, de câţiva ani, propensiunea ultimelor Guverne ale României către automobilele electrice. Programele guvernamentale Rabla şi Rabla Plus permit, la ora actuală, achiziţia unui automobil electric beneficiind de reduceri de preţ de aproximativ 11.500 de euro.

Fără să emită niciun fel de emisii poluante, spre deosebire de maşinile propulsate de motoare cu ardere internă, vehiculele ecologice par alternativa perfectă faţă de acestea din urmă.

Însă, lucrurile nu stau întru totul aşa. Îndărătul sintagmei „zero emisii poluante” se ascund o mulţime de factori poluanţi.

Gardul e „verde”, leopardul…

Pentru ca o maşină cu propulsie electrică să poată fi considerată ecologică, în adevăratul sens al termenului, ar trebui ca şi electricitatea pe care o consumă să fie produsă din resurse regenerabile, nepoluante la rându-le.

Or, cel puţin la noi, în ţară, lucrurile nu stau chiar aşa de roz. Sau de „verde”. Asta pentru că mai mult de jumătate din producţia de curent electric a României este obţinută din combustibili fosili, poluanţi.

Cifrele spun cam aşa: din totalul producţiei de energie electrică a ţării, un sfert e datorat cărbunilor, circa 18% se obţine în centrala nucleară de la Cernavodă, minimum 15% se obţine din arderea gazelor naturale. În proporţie mai mică e folosită la aşa ceva şi păcura.

În total, aproximativ 55-60% din electricitatea produsă la noi îşi are sursa în combustibili fosili. Deci se obţine poluând.

Arzând acelaşi tip de carburanţi pe care-i ard în motoarele lor şi maşinile pe benzină sau diesel.

Doar aproximativ 45% din curentul electric e produs din resurse regenerabile (hidro, eoliene, solare etc).

Cifrele de mai sus, deşi sunt luate din surse oficiale, credibile, nu pot fi foarte exacte din cauză că sursele din care electricitatea se obţine sunt folosite în proporţii variabile, de la lună la lună, în funcţie de disponibilitate.

Concluzia e că aproape două treimi din curentul consumat de maşinile electrice este produs generând poluare masivă.

Cum poluează maşinile electrice şi cum pot deveni realmente nepoluante?

Practic, aceste maşinuţe eco nu fac decât să mute poluarea de pe şosele înspre termocentralele de la Mintia, Iernut sau Doiceşti, înspre centrala nucleară de la Cernavodă etc.

Este, dacă vreţi, o manieră „eco” de a ascunde poluarea sub preş.

Despre alţi factori care fac ca maşinile electrice să fie aproape la fel de poluante ca şi cele pe benzină, în episodul viitor, mâine.

(va urma)

sursa date/grafic: Agenţia Naţională de Reglementare în Energie ANRE

sursa foto: grupul Renault

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here