Preţul la pompă al benzinei şi motorinei cu care ne alimentăm maşinile se apropie veriginos de pragul pshilogic de 6 lei litrul. În ceea ce priveşte carburanţii de calitate superioară, acest prag a şi fost depăşit, aproape peste tot în ţară.

În ultimul an, preţurile benzinei şi motorinei au bătut toate recordurile, România fiind ţara cu cea mai mare scumpire a carburanţilor din întreg blocul comunitar.

Practic, benzina şi motorina s-au scumpit în România de două ori mai mult decât media media europeană.

Avem, azi, carburanţi mai scumpi decât în Austria sau Luxemburg, deşi acele ţări nu au niciun fel de zăcăminte de petrol, în vreme ce România, de bine, de rău, încă mai are.

Aceasta în contextul în care preţul barilului de petrol, spre exemplu, e cam la nivelul anilor 2005-2006. Atunci, însă, litrul de benzină costa între 3,09 şi 3.31 lei. Acum, aceeaşi carburanţi costă aproape dublu.

Din imaginea de sus, care prezintă evoluţia cotaţiilor pe pieţele internaţionale a barilului de petrol brut (ţiţei) se observă că scumpirea acestei materii prime s-a domolit binişor, după vârful din perioada 2008-2015.

Evoluţia creşterii preţului benzinei şi motorinei, la pompă
Evoluţia creşterii preţului benzinei şi motorinei, la pompă

Însă, din graficul alăturat, care prezintă evoluţia preţurilor la pompă ale benzinei şi motorinei în România, se vede limpede că aceşti carburanţi s-au scumpit la noi în ţară, în ritm accelerat, indiferent de cotaţiile barilului de petrol pe pieţele internaţionale.

Goana după profit imediat a benzinarilor n-a ţinut cont de nimeni şi de nimic, iar organismele statutului nu par nici acum să aibă vreo reacţie.

Una, destul de palidă, a avut, totuşi, în 2011, Consiliul Concurenţei. care a amendat atunci principalii benzinari din România cu nişte sume aparent fabuloase: grupul OMV-Petrom cu circa 503 milioane de lei, Lukoil cu aproape 137 de milioane, Rompetrol cu aproape 160 de milioane, MOL cu vreo 80 de milioane şi Agip cu ceva mai puţin de 12 milioane.

Am scris „aparent fabuloase” pentru că, raportate la cifrele lor de afaceri şi la profituri, sumele de mai sus nu-s altceva decât mărunţiş.

Benzinarii respectivi au plătit, finalmente, amenzile (majoritatea), dar preţul benzinei şi al motorinei şi-a continuat netulburat creşterea, după cum se vede din graficul alăturat.

La această creştere ca nicăieri în Uniunea Europeană, o contribuţie importantă a avut şi are încă acea aşa-numită supraacciză la carburanţi.

Ea a fost introdusă în timpul guvernării USL (PSD+PNL, prim-ministru era Victor Ponta), scoasă imediat după instalarea noului Guvern PSD-ALDE (prim-ministru era Sorin Grindeanu), apoi reintrodusă de Guvernul Tudose.

Cu banii din această supraacciză, guvernele PSD din ultimii ani (Ponta, Tudose, Dăncilă) au promis că vor face autostrăzi şi drumuri. Evident, n-au făcut nimic cu aceşti bani. În fine, nimic în materie de infrastructură.

sursa datelor: Oil Buletin/Comisia Europeană, Rompetrol, Ziarul Financiar, OMV-Petrom, tititudorancea.com

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here