Mai sunt vreo 6-7 săptămâni până la finalul anului 2024, iar de estimările precedente ale oficialilor CNAIR, despre inaugurarea înainte de termen a lotului de autostradă Pitești-Curtea de Argeș, e pe cale să se aleagă praful.
Prin primăvară, șefii CNAIR (ministrul Sorin Grindeanu i-a crezut pe cuvânt) dădeau ca foarte probabilă deschiderea întregului lot de autostradă Pitești-Curtea de Argeș. De notat că termenul contractual de finalizare a acestuia e septembrie 2025.
Constructorul, concernul italian WeBuild (rezultat prin fuziunea companiilor Astaldi și Salini Impregilo), a alternat perioade de mobilizare foarte bună cu unele de ”relaș” consistent. Astfel că, pe măsură ce timpul se scurgea, devenea din ce în ce mai evident că nu e nicio șansă să putem circula anul acesta, pe autostradă, de la Pitești la Curtea de Argeș.
Ultimele promisiuni guvernamentale dădeau ca iminentă deschiderea pe jumătate a tronsonului, de la Bascov încolo.
Însă, având în vedere că a mai rămas foarte puțin timp până la finalul anului, probabil că n-o să avem nicio inaugurare anul acesta. Sau, în cel mai fericit caz, o să avem una pompieristică, în stil Victor Ponta, de acum 10 ani.
Ajută cu ceva acel ciot de autostradă?
Însă, chiar și în varianta optimistă în care se va deschide anul acesta circulația pe un ciot din Pitești-Curtea de Argeș, beneficiile sunt nule.
A explicat asta, recent, ziaristul Liviu Popescu de la periodicul Râmnicu-Vâlcea Week: ”(Cei) 18 km de la Bascov la Vâlcele, cam în zona aia vine descărcarea, îi faci cam în 9-10 minute pe autostradă. În schimb, de acolo până înapoi în DN 7 (șoseaua Pitești-Sibiu – n.r.) sunt 13 km de drum sucit, în curbe, prin localități, drum comunal (DC 275!), pe care îl traversezi în 24 de minute.
Și te scoate fix înaintea primul deal, de urcat. Adică un mare fâs. 30 de minute, față de cele 20 pe care le faci în prezent pe DN 7 între Bascov și urcarea primului deal”.
Situația pe celelalte loturi ale autostrăzii Pitești-Sibiu
Lotul Pitești-Curtea de Argeș (lotul 5) face parte din autostrada Pitești-Sibiu. Aceasta a fost împărțită în cinci loturi.
Lotul 1 Sibiu-Boița a fost executat de compania austriacă Porr Construct Gmbh și de subsidiara sa din România, Porr Construct SRL București. Lucrările au fost finalizate înainte de termen. Pe acest lot se circulă din decembrie 2022. Calitatea lucrărilor e bună, nu au existat probleme până acum.
Pe lotul 2 Boița-Cornetu, un lot greu, de munte, lucrează asocierea a două firme din Turcia, Mapa Insaat și Cengiz Insaat. A fost finalizată proiectarea, apoi organizarea de șantier. La începutul lunii iulie a fost închisă circulația diurnă pe Valea Oltului pentru defrișări. Lucrările au mers conform cu graficul, circulația a fost redeschisă. Detalii, aici. Se lucrează acum la amenajările de șantier și la proiectare.
Pe lotul 3 Cornetu-Tigveni, un alt lot dificil, lucrează tot italienii de la WeBuild. Au fost finalizate descărcarea arheologică și organizarea de șantier. Au fost demarate și alte lucrări pregătitoare. Termenele de finalizare ale ambelor loturi sunt în anul 2028. Dacă nu cumva vor fi decalate, cum e de așteptat. Și aici se lucrează la amenajarea de șantier.
Pe lotul 4 Tigveni-Curtea de Argeș lucrează aceeași companie austriacă, Porr Construct, care a finalizat și lotul 1 Sibiu-Boița. Pe acest lot se muncește asiduu la celebrele tuneluri botezate Daniela și Alina. Dat fiind ritmul de lucru menținut de la începerea lucrărilor, aproape sigur lotul va fi finalizat înainte de termen. Acesta este finalul anului 2026, dar se estimează că va fi gata chiar în 2025. Deocamdată, constructorul a anunțat că e în avans cu lucrările, raportat la graficul contractual.
sursa foto: arhivă ArgeșulOnline.ro/Ionel Scrioșteanu