Ca de obicei, promisiunile Guvernului sunt extrem de optimiste în ce priveşte loturile de autostrăzi şi drumuri expres ce vor fi inaugurate în acest an.
Aproape de limita fanteziei, am putea spune. Sau de cea a „viselor erotice”, ca să-l parafrazăm pe fostul ministru PSD al Transporturilor, Ioan Rus.
Concret, Guvernul condus de Marcel Ciolacu ameninţă că va inaugura 181 km de autostrăzi şi drumuri expres în anul în curs. „Ținta de cel puțin 250 de kilometri de kilometri de autostradă în 2023 și 2024 va fi atinsă”, declara, anul trecut, ministrul de resort Sorin Grindeanu. Între timp 2023 a trecut şi au fost inauguraţi doar 81 de km.
Ce promite Guvernul
Ca de obicei, şi anul acesta optimismul guvernamental e debordant. Cică vor fi inaugurate „loturile 1, 2 şi 3 de pe A0 (centura Bucureştiului – n.n.), încă 2 km pe A0 Nord, tronsoanele 1 şi 4 de pe drumul expres Craiova-Piteşti, loturile 1 şi 2 de pe autostrada Buzău-Focşani, cel puţin două loturi pe Buzău-Ploieşti, plus drumurile expres Galaţi-Brăila şi cel de lângă Oradea”, a declarat purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Şerbănescu, pentru Europa Liberă.
Ar fi vorba, apud CNAIR, de 11 loturi de autostradă şi drum expres care vor fi inaugurate.
Problema e că cinci dintre aceste loturi se află, la ora actuală, în stadii de execuţie de sub 50%, a observat Ionuţ Ciurea, şeful asociaţiei Pro Infrastructură (API). Iar dintre aceste cinci, două sunt în stadii de execuţie de sub 30%. E cam greu de crezut că se va face în mai puţin de un an ce nu s-a făcut în doi sau trei sau chiar patru.
Pur şi simplu, nu putem crede aşa ceva pentru că nu există astfel de precedente în lucrările de infrastructură din România.
Loturile Craiova-Balş şi Coloneşti-Piteşti din drumul expres Craiova-Piteşti, cu semnul întrebării
Potrivit API, putem fi siguri doar de 55 km de drumuri de mare viteză: un drum expres de 11 km între autostrada Transilvania (Borş II-Biharia şi centura Oradea), 11 km în apropiere de Focşani, pe autostrada Moldovei, plus câteva petice de autostradă pe centura Bucureşti.
În ce priveşte cele două loturi în execuţie (17,7, respectiv 31,88 km), ale drumului expres DEx12 Craiova-Piteşti, situaţia e sub semnul întrebării
Adunând 17,7 şi 31,88 la cei 55 km siguri de deschidere, rezultă un total de puţin peste 104 km. Cifră departe de previziunile guvernamentale.
Pe lotul 1 Craiova-Balş (Robăneşti), firma turcească Ozaltin Insaat (în asociere cu alte două companii) a preluat de la italienii de la Tirrena Scavi lucrările la 57% stadiu de execuţie. Din septembrie 2023 şi până acum a progresat la numai 59,5%. În acest ritm, turcilor le va trebui vreun deceniu să finalizeze tronsonul.
Până şi italienii cărora le fusese reziliat contractul s-au mişcat mai „sprinten”.
Firmele lui Umbrărescu au dovedit că se pot mobiliza la nevoie
Pe lotul 4 Coloneşti-Piteşti stadiul lucrărilor e de aproximativ 43%. Însă constructorul, firmele UMB Spedition, Technostrade şi celelalte ale omului de afaceri Dorinel Umbrărescu, are în palmares lucrări finalizate înainte de termen. Putem deci bănui că se va mobiliza la fel şi pe acest tronson de drum expres.
Îi va fi, însă, foarte greu lui Umbrărescu să ţină pasul cu termenele contractuale. Firmele sale mai lucrează şi pe 255 de kilometri din autostrada Moldovei A7, pe distanţa Paşcani-Ploieşti. Plus pe alte trei loturi grele din autostrada Transilvania A3, de la Nădăşelu la Poarta Sălajului.
În total, firmele magnatului băcăuan lucrează pe vreo 400 km de autostrăzi şi drumuri expres. E foarte mult. Să sperăm că va găsi resurse să termine toate lucrările, la timp.
Imaginea de sus e de la inaugurarea lotului Slatina-Coloneşti, din decembrie anul trecut. Lucrarea a fost finalizată de firmele lui Dorinel Umbrărescu înaintea termenului contractual.
sursa foto: arhivă ArgeşulOnline.ro