Prima variantă presupune introducerea unei componente de mediu în taxa achitată periodic la ITP, în timp ce a doua variantă prevede includerea acestei componente în impozitul datorat pentru miljloacele de transport, a anunţat azi postul TV Digi24, citând ziarul „Profit.
Noua taxă inspirată gândită de specialiştii din Guvern va fi raportată la veniturile medii ale românilor, urmând să crească proporţional cu veniturile, după modelul deja patentat cu amenzile de circulaţie.
Guvernul insistă să taxeze din nou maşinile aduse din străinătate, în primul rând, motivând că s-au importat „o mulţime” de maşini poluante, vechi, din Occident.
Surse guvernamentale ne-au informat că grupul de „specialişti” însărcinat cu elaborarea taxei auto, varianta 2019, are deja conturate două proiecte, ce conţin două modalităţi de calcul.
În ambele, cică se va ţine cont de emisiile poluante ale maşinii. Va fi, am aflat, o componentă a taxei pe care o vom plăti la efectuarea ITP, iar o altă componentă se va adăuga impozitului anual.
Unele surse ne-au spus că, la Ministerul Mediului, se vorbeşte că taxa auto la care se lucrează acum va fi una „beton”, imposibil de contestat în Justiţie.
Pe de altă parte, avem şi informaţii potrivit cărora nici taxa aceasta nu va fi de neatacat în Justiţie, întrucât, printre altele, nu diferenţiază maşinile pe benzină de cele care funcţionează şi pe benzină şi pe gaz (GPL sau CNG).
Or, acestea din urmă poluează considerabil mai puţin.
În plus, în noua taxă auto nu se face nicio diferenţă între maşinile hibride, proiectate să funcţioneze cu bioetanol sau biodiesel, şi cele clasice.
E drept, aceşti carburanţi nici nu se găsesc la pompele din România (cu doar câteva excepţii), dar se poate intenta (şi, de ce nu, câştiga) acţiune în Justiţie pe această temă.
Deocamdată, însă, specialiştii Guvernului trudesc întru a descoperi cum să mai ia încă un bir de la posesorii de maşini. Aşa că nimic nu e sigur, totul e la stadiul de speculaţii.
„Nu există taxă de felul acesta de neatacat în Justiţie. Din ce am înţeles, vor (guvernanţii-n.r.) să oprească importul de maşini vechi. În UE nu se poate, pur şi simplu, pentru că e în tratatul Uniunii Europene un articol care interzice clar taxele vamale sau cu efect echivalent, între ţările membre. Chiar sunt curios cu ce concepte fantasmagoric vor veni”, ne-a declarat un avocat, specializat în anii trecuţi în înmatricularea maşinilor fără plata taxei auto.