Falimentul mândriei industriei auto româneşti, ARO Câmpulung, petrecut în 2006, încă mai naşte ecouri. Unul dintre cele mai recente vine din Franţa, acolo unde, în aprilie anul acesta, publicaţia „Le Dauphine libere” a publicat un articol în care rezumă eşecul tentativelor uzinei ARO de a exporta şi vinde autombile pe piaţa SUA.
Exporturile în SUA au fost, de altfel, ultima iluzie vândută românilor în general şi muscelenilor, în special, de omul de afaceri cubanezo-american John Perez, cel care cumpărase, prin intermediul firmei sale Cross Lander Inc, pachetul majoritar de acţiuni al uzinei, în toamna lui 2003, contra unei sume modice (150.000 de dolari SUA după unele surse, 180.000 după altele).
Prim-ministru pe atunci era Adrian Năstase, dovedit ulterior drept gropar a unei bune părţi a moştenirii industriale din perioada comunistă.
Despre articolul din „La Dauphine libere” am aflat dintr-o postare pe Facebook a cunoscutului publicist şi scriitor muscelean Sterian Pricope, care îl sintetizează cam aşa:
„Materialul (preluat și de alte reviste) prezintă și punctul de vedere al lui John Perez despre eșecul afacerii de la Câmpulung, iar dintre motivele sale unele sunt reale (calitatea slabă a mașinilor fabricate, furturile generalizate și blocarea de către vama românească a 138 de motoare Ford), altele neprobate (amenințări cu moartea la adresa sa și a familiei sale și o tentativă de otrăvire care l-ar fi vizat într-un restaurant Mc Donalds), iar restul elucubrații (a descoperit că tot orașul Câmpulung era branșat ilegal la rețeaua de curent a uzinei).
Articolul rezumă istoricul prezenței automobilului ARO pe piața din Statele Unite, o ambiție a lui Ceaușescu, și susține titlul incitant despre ceea ce se spune că este „o poveste nebună”.
Am prezentat și comentat acest articol în emisiunea Muscelul în 7 zile din acest sfârșit de săptămână (aceasta poate fi urmărită la Muscel TV Câmpulung – n.r.), dar vă prezint și link-ul pentru lectură și judecată proprie. Ca un simplu exercițiu de istorie recentă, căci mortul de la groapă nu se mai întoarce…”.
În imaginea de sus, John Perez, patronul Cross Lander Inc, imediat după semnarea actelor de privatizare a uzinei ARO Câmpulung, în toamna lui 2003. Pe atunci, la Câmpulung domneau optimismul şi încrederea în viitor.
surse foto: Le Dauphine libere, Ionel Iancu