Ştirea conform căreia grupul francez Renault a înregistrat, anul trecut, pierderi de peste 141 de milioane de euro n-a stârnit prea mare îngrijorare.

Mai ales că, în anul precedent (2018), profiturile atinseseră colosala sumă de 3 miliarde de euro.

2019 a fost primul an din ultimii zece în care grupul Renault a mers, cum se spune, pe pierdere. Cum spuneam, însă, nu s-a îngrijorat nimeni. Dacia stabilea an de an şi lună de lună noi recorduri, de la Logan, şi apoi Duster încoace, deci motive de îngrijorare la Mioveni nu prea erau.

Acum, însă, încep să apară.

Mai ales pe fondul pandemiei de coronavirus, care a afectat statele vest-europene (y compris Franţa) cu o severitate pe care noi, în Estul estului, abia dacă o putem bănui.

Vânzările tuturor mărcilor s-au prăbuşit dramatic. Acţiunile grupului Renault se vând azi cu vreo 18 euro bucata; la un moment dat, preţul era de peste 100 de euro bucata.

În presa franceză a apărut ştirea conform căreia grupul Renault ar fi cerut ajutor statului francez, în speţă un împrumut de 5 miliarde de euro pe care statul (acţionar cu aproximativ 15% al grupului) ar urma să-l garanteze.

Ştirea n-a fost iniţial luată în serios, pentru că a apărut în periodicul satiric „Le canard enchaîne”, un fel de „Kamikaze” de la noi.

Dar ea a fost, ulterior, confirmată chiar de oficiali ai constructorului francez (după ce ştirea a apărut şi în ziare serioase, gen „Le Figaro”) care a mai anunţat că lucrează la un plan de reducere a costurilor cu circa două miliarde de euro, în următorii doi ani.

S-a adus în discuţie inclusiv posibilitatea închiderii unor uzine. De aici încolo, chestiunea devine serioasă şi, evident, ne-am întrebat, şi noi, şi alţii cărora le pasă de Dacia, dacă nu cumva şi uzina de la Mioveni ar urma să fie afectată.

Din câte am putut afla lecturând presa franceză, generalistă şi de specialitate, deopotrivă, uzina Dacia de la Mioveni va fi ferită de spectrul închiderii sau al limitărilor de capacitate.

Oficialii grupului Renault ştiu bine că, în ultimii câţiva ani, Dacia a fost locomotiva care a tras după sine vânzările grupului.

În discuţii privind închiderea (temporară) sau reducerea de capacitate sunt câteva uzine din Franţa, dar şi unele din Rusia şi Turcia, se spune în presa din Hexagon.

Cu toate acestea, pericolul nu e nici pe departe de a fi trecut. Dacă Renault suferă, va suferi şi Dacia.

Sperăm, însă, că aşa cum şi-a mai revenit şi în alte două sau trei situaţii ale istoriei sale, din ipostaze vecine cu falimentul, grupul Renault îşi va reveni şi de data aceasta.

La o ipoteză contrară nu îndrăznim nici să ne gândim.

sursa foto: Groupe Renault

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here