Despre nenumăratele tărăgănări, amânări şi lălăieli care blochează de ani de zile demararea lucrărilor la cea mai aşteptată autostradă din România, cea dintre Piteşti şi Sibiu, s-a scris enorm de mult.

Deşi nu suficient cât să să-i facă pe oficialii statului să le fie ruşine de propria incompetenţă.

Despre cealaltă autostradă vitală pentru industria auto din România, cea care ar urma să lege Craiova de Sibiu (şi de aici, înspre Vestul continentului) s-a scris, însă, ceva mai puţin.

Deşi şi demararea lucrărilor la autostrada Craiova-Sibiu a fost marcată de (cel puţin) la fel de multe tărăgănări, amânări, reluări de licitaţii etc, exact ca în cazul Piteşti-Sibiu.

Vreme de câţiva ani, energiile s-au consumat doar pentru a se stabili dacă acest drum va fi autostradă sau drum expres. Finalmente, opţiunea guvernanţilor a fost pentru drum expres.

Bun şi aşa, numai că nici aici lucrările nu au început şi, din nefericire, nici nu dau semne că vor începe prea curând. Proiectul pare că s-a blocat, de vreo 3-4 ani, în faza de licitaţii.

Oficial, de vină sunt constructorii care participă la ele, pentru că se tot contestă unii pe alţii prin instanţe.

Însă, inginerul Horaţiu Cosma, din Cluj-Napoca, membru al Asociaţiei Pro Infrastructură, e de altă părere. Domnia sa demonstrează, negru pe alb, argumentat, inginereşte, faptul că vina pentru repetatele contestaţii înregistrate la acest sector de drum o poartă oficialii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Aceştia sunt, arată dl Cosma, incapabili să întocmească în mod corect un banal caiet de sarcini, pricinuind, astfel, veşnice dispute în Justiţie.

Iată mai jos argumentele dlui Cosma, preluate din articolul publicat de domnia sa pe site-ul contributors.ro:

„Licitațiile pentru cele patru loturi aferente acestui proiect au fost lansate în iulie 2017. În luna octombrie 2017, unul dintre potențialii ofertanți a contestat o prevedere a documentației de licitație prin care ofertanții aveau responsabilitatea de a defalca pe categorii de cheltuieli suma de bani ce reprezintă rezervele de implementare (o sumă pentru situații neprevăzute).

În mod evident, instanța le-a dat câștig de cauză pentru două din cele patru loturi ale drumului expres (nu poate anticipa un constructor ce situații neprevăzute vor fi în viitor), obligând CNAIR să modifice documentația de licitație.

Însă CNAIR nu a așteptat decizia instanței, deschizând la finalul lunii octombrie ofertele depuse. Din acel moment până în prezent CNAIR a contestat până în pânzele albe decizia instanței, apelând chiar la o cale de atac excepțională la ICCJ, evident fără succes.

Dacă în octombrie 2017 CNAIR și-ar fi recunoscut eroarea și ar fi anulat licitațiile pentru cele 2 loturi, relansându-le imediat, astăzi acestea ar fi fost într-un stadiu avansat, în loc să se piardă inutil cel puțin un an cu contestații sortite eșecului.

Pe un al treilea lot al aceluiași drum expres, CNAIR a prevăzut în mod eronat în documentația de licitație două tipuri diferite de structuri rutiere pentru acostamentul drumului (porțiunea neasfaltată din dreapta benzii 1 de circulație).

Majoritatea ofertanților au prevăzut tipul de structură rutieră dorită de CNAIR, însă unul dintre ofertanți a prevăzut celalalt tip, câștigând în instanță. Astfel, și acest al treilea lot este sub semnul anulării, deoarece principiul tratamentului egal nu poate fi respectat, fiind în cursă oferte tehnice fundamentate în mod diferit”, se arată în articolul respectiv.

Concluzia e că mai avem de aşteptat cel puţin 2-3 ani până cînd lucrările la drumul expres Craiova-Piteşti vor începe. Să sperăm că peste aceşti ani, va mai exista o uzină Ford la Craiova şi una Dacia la Mioveni.