Într-un interviu acordat publicaţiei „România Literară”, fostul ministru al Educaţiei din Guvernul Boc (2009-2012), dl Daniel Funeriu, face o radiografie severă sistemului autohton de învăţământ.

Licenţiat în chimie şi cu doctorat obţinut la aceeaşi universitate, celebra „Louis Pasteur” din Strasbourg, Franţa, ministrul Daniel Funeriu a rămas în mentalul colectiv cu introducerea supravegherii audio-video la examenele de Bacalaureat.

Fapt care a făcut ca Bacalaureatul să devină, astfel, unul dintre foarte puţinele examene serioase care se mai susţin în învăţământul românesc.

” În momentul de față (harta sistemului educaţional românesc – n.r.) e atârnată în cui cu Nordul în jos, ruptă și greu de citit, ca a unei țări africane în plin război al anilor 1970: îți trebuie o lup(t)ă bună și mult noroc ca să înțelegi ceva din ea.

Să explic: resurse (inteligența copiilor) avem din belșug, dar ne lipsește capacitatea de a le fructifica. „Fabricile“, care transformă inteligența copiilor în produs finit, adică școlile și universitățile, sunt prost gestionate de familia dictatorului: ministrul și partidul său.

Așa că minţile cele mai alese – copiii buni – înțelegând situația, fac tot ce pot pentru a pleca în străinătate. Directorii și principalii manageri sunt prea adesea mediocri care se dau bine cu „șeful“.

Au adoptat tehnologii noi și performante (curriculum), au construit modern (multe universități și școli sunt bine dotate), dar în van, atâta timp cât inginerii și muncitorii (profesorii) nu sunt pregătiți să le utilizeze. Lumea are impresia falsă că e prost curriculum pentru că profesorii îl livrează prost.

Drumurile – orientarea școlară – sunt praf și cu gropi; adesea părerea unei mămici sau a unui unchi e mai pertinentă decât linia oficială. Investițiile și salariile grase se scurg în buzunarele inițiaților.

Examenele sunt fie irelevante (se verifică lucruri inutile), fie, adesea, fraudate”, opinează dl Funeriu.

Problema, dar şi soluţia – calitatea profesorului

„Ni s-a inoculat ideea că, odată schimbate manualele, s-a pus la punct „reforma curriculară“!

Nimic mai fals: dacă ar fi așa, am traduce manualele din Finlanda și – hocus-pocus – am rezolva chestiunea.

Adevărata problemă – dar și soluție – e calitatea profesorului. Degeaba ai curriculum și manuale bune și săli de clasă perfect dotate dacă profesorul îți livrează prost materia.

E ca și cum ai comanda prânzul celui mai rafinat bucătar, dar băiatul care-l livrează îl scapă pe jos…, iar tu, în necunoștință de cauză, înjuri și schimbi bucătarul pentru gustul mizerabil al meniului. Nimic nu se va schimba a doua zi dacă ai parte de același „livreur“…

Interviul publicat de „România Literară” cu fostul ministru Daniel Funeriu şi realizat de Cristian Pătrăşconiu poate fi citit accesând link-ul de mai jos:

sursa foto: Facebook/Daniel Funeriu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here