Că vânzările aproape tuturor constructorilor auto din lume au cunoscut şi cunosc încă reculuri majore nu mai e un secret pentru nimeni. De vină e, în general, pandemia de coronavirus, care n-a cruţat niciun colţ al planetei.

Firesc că şi Dacia a fost şi e în continuare afectată. Însă, spre deosebire de alţi constructori mari ai lumii, Dacia va fi afectată şi în perioada următoare, din cauza politicilor de mediu promovate în Vestul Europei, la care constructorul de la Mioveni nu se poate adapta. Încă.

Să explicăm: majoritatea ţărilor Europei occidentale au promovat, în ultimele luni, o serie de modificări legislative interne, prin care se acordă subvenţii majorate consistent pentru achiziţionarea de maşini mai puţin poluante sau deloc poluante: hibride sau integral electrice.

Concomitent, subvenţiile guvernamentale pentru cumpărarea de maşini noi diesel sau pe benzină aproape că au dispărut sau au devenit insignifiante.

Tonul l-a dat Olanda, care a demarat un program în genul celui Rabla Plus de la noi, subvenţionând masiv cumpărarea de maşini electrice.

În tabelul cu maşinile subvenţionate de statul german, Dacia nu apare nicăieri

Apoi Germania – cea mai importantă piaţă a Daciei din Europa – a adoptat nişte măsuri aproape similare, oferind o subvenţie de 6.000 de euro la cumpărarea unei maşini electrice cu preţ de până la 40.000 de euro.

Asta suplimentar primelor de casare şi altor stimulente deja existente în legislaţie.

Pentru hibridele de tip plug-in noi (adică o maşină hibridă care se poate încărca şi la priză, şi de la motorul termic) statul german acordă suplimentar o primă de 4.500 de euro.

Aceste măsuri, corelate cu celelalte forme de stimulare financiară, prevăzute în legislaţia germană, au făcut ca o maşină electrică gen Renault Zoe să poată fi cumpărată în Germania aproape pe nimic, dacă se casează, în schimb, o maşină cu motor termic.

Lucru relatat de site-ul economic bloomberg.com.

Măsuri similare, de stimulare financiară consistentă a cumpărării de maşini hibride sau electrice au adoptat şi alte state europene: Suedia, Danemarca, chiar Franţa etc.

Dacia nu are niciun model hibrid sau electric

Marea problemă a Daciei este că, deocamdată, nu are în gamă niciun model de vehicul hibrid şi niciun model electric, ci doar planuri.

Aşa că, în clipa în care un Renault Zoe sau un alt model electric, devine mai ieftin decât un Logan sau un Sandero pe benzină sau diesel, graţie subvenţiilor şi primelor ecologice, atunci vânzările de modele Dacia vor cunoaşte un recul încă şi mai puternic decât acum.

Prin urmare, în lipsa unui hibrid sau a unui model electric, Dacia nu va mai vinde niciodată în Germania, Franţa, Olanda şi în alte ţări vest-europene aşa cum vindea în anii de dinainte de pandemie.

Ford, spre exemplu, stă mai bine, pentru că la uzina de la Craiova se produce deja un model hibrid, care poate beneficia de subvenţii în ţările europene şi poate astfel deveni competitiv ca preţ.

„Părintele Renault” pregăteşte ceva

Astea ar fi veştile proaste pentru Dacia. Există, însă, din fericire, şi veşti bune în toată această discuţie.

Cei din conducerea grupului Renault cunosc foarte bine (şi mult mai în detaliu) lucrurile sesizate de noi aici. Şi e greu de crezut că oficialii francezi nu vor încerca să prevină un eventual colaps de vânzări al mărcii Dacia în Europa.

Cu siguranţă, e avută în vedere lansarea pe piaţă a unui model Dacia hibrid, despre care vorbea directorul Daciei, Christophe Dridi, cu 2-3 ani în urmă, fără a indica, însă, o dată a lansării maşinii.

De asemenea, e aproape sigur că şefii grupului Renault vor impulsiona apariţia cât mai grabnică pe piaţă a modelului electric Dacia Spring.

Din câte suntem informaţi (sunt informaţii neoficiale), prima Dacia hibridă şi prima Dacia electrică vor fi prezentate pe viu nu mai târziu de anul viitor. Cu cât mai repede, cu atât mai bine pentru Dacia.

Aceste modele se vor încadra în restricţiile de poluare mai severe şi vor putea fi cumpărate, peste tot în Europa, la preţuri subvenţionate de guvernele respective.

Până atunci, însă, greul vânzărilor îl duce tot „bătrânul” Duster, care a depăşit deja un deceniu de prezenţă pe şosele.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here