De câteva zile a explodat internetul cu citate din declarațiile unui tânăr de origine romă, Napoleon Dolar Muntean pe numele lui, care a surprins prin maturitatea gândirii la vârsta de numai 23 de ani. În perioada tinereții, când mulți aleg să-și trăiască viața la maximum, să se distreze fără a lua în seamă clădirea unei cariere solide, Napoleon s-a prezentat ca un tânăr iubitor de lectură.

Este puțin trist că în zilele noastre ajungem să ne minunăm când un debutant al vieții mature alege să se delecteze cu cărți în timpul liber, însă poate fi o dovadă de schimbare.

În cadrul proiectului organizat de Biblioteca Județeană “Lucian Blaga” din Alba Iulia, “Omul, Cartea, Biblioteca”, Napoleon Dolar a fost prezentat ca Omul Lunii. Este un tânăr iubitor de lectură, care crede cu tărie că doar cultura poate salva societatea. Și nu, nu a rămas în stadiul de credință, Napoleon are deja formată o mentalitate sănătoasă cu care simte că poate schimba lumea.

Povestea tânărului cititor este una tristă. La naștere a fost abandonat de mamă în spital, iar apoi a fost mutat într-o casă de copii în care condițiile de trai nu erau cele mai bune. Napoleon povestește cum a îndurat foametea, frigul și bătăile colegilor, până într-o bună zi, când un înger de femeie a decis să-l adopte și să-l primească în sânul familiei.

”Să vii pe lume într-o Românie a prejudecăților, dintr-o familie de etnie romă, să mai ai și un handicap grav din naștere și să te cheme Napoleon Dolar nu e chiar cel mai ușor început”, povestește tânărul în postarea publicată de Biblioteca Județeană “Lucian Blaga” din Alba Iulia.

Acesta spune că pasiunea lecturii s-a născut în familia adoptivă, pentru că i-a văzut pe toți ceilalți stând cu cărțile în mână și a concluzionat că este, în fond, o normalitate.

”Acum să nu vă imaginați că am stat numai cu capul în cărți, dar am petrecut mult timp citind, iar odată cu clasa a VIII-a am conștientizat cu adevărat cât de tare mă pot ajuta cărțile, nu doar pentru a avea note bune la școală, la examene, ci pentru a înțelege lumea, pentru a mă integra în societate și pentru a putea naviga ușor prin ea”.

Cu toată ambiția acumulată, Napoleon a urmat în paralel două facultăți care i-au întins permanent în față posibilitatea lecturii: Facultatea de Istorie din cadrul Universității „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia și Facultatea de Litere, cu specializarea Română-Engleză. Nu s-a lăsat niciodată învins, ci din contră, conchidem că el însuși a învins viața, destinul. Poate fi un adevărat model pentru mulți tineri care, la vârsta lui, trăind în aceeași Românie a prejudecăților ca și Napoleon, abandonează inclusiv ideea lecturii, pe care o consideră învechită, nefolositoare, plictisitoare.

Și pentru că am spus că Napoleon a atins maturitatea gândirii, nu mai rămâne decât să cităm ceea ce spune despre importanța lecturilor și, poate, să mai învățăm și noi, că nu strică niciodată:

„Cartea nu te lasă să fii manipulat! Din cărți înveți să asculți, să vorbești, să formulezi opinii și să le susții! Da, ai nevoie de un îndrumător de lectură, și aici intră în scenă bibliotecarii, dacă vorbim despre bibliotecă, dar înaintea lor ar trebui să fie părinții, familia și profesorii. Indiferent de materia predată, aceștia trebuie să recomande lectura ca modalitate de formare continuă. Citiți, citiți, citiți, nu veți avea decât de câștigat!

Dincolo de bibliografii obligatorii, dincolo de referate, termene, note și examene, să ai biblioteca la purtător, în propria minte, clădită raft cu raft, de unde să iei, la nevoie, orice informație, asta e ideea. De altfel, lectura te duce înainte, vrei, nu vrei, te formează și te scoate la liman atunci când nici nu te aștepți ori poate nici nu realizezi. Ești diplomat, ești în stare să susții discuții, chiar aprinse, pe varii subiecte, ai un vocabular care nu lasă loc de niciun mișto, ba chiar impune respect? Păi înseamnă că ai citit și mai citești!”

Nota redacţiei – Napoleon Dolar Muntean este un excelent exemplu despre cum se pot integra în societate membrii comunităţii rome. Calea e una singură: Educaţia, în toate formele ei. Inclusiv cea prin şcoală, prin lectură.

Nu este pentru prima dată când argesulonline.ro scrie despre problematica spinoasă a integrării romilor în societate. Ultima dată am făcut-o în luna ianuarie a acestui an, când am publicat un reportaj realizat la un aşezământ caritabil al unor călugăriţe greco-catolice de la Odorheiul Secuiesc, din Harghita. Copiii, români şi romi, cei mai mulţi, dar şi câţiva maghiari, merg la şcoală la Liceul „Marin Preda” din Odorhei şi-l ţin astfel în viaţă. Altminteri, s-ar închide din lipsă de elevi, deşi e singura şcoală cu predare în limba română de pe o rază de 50-60 km.

Reportajul respectiv a fost premiat în cadrul proiectului “No Hate – Redactare incluzivă a articolelor despre romi în perioada pandemiei COVID-19”, un proiect derulat de Freedom House Romania, în parteneriat cu Agenția de Dezvoltare Comunitară “Împreună”, cu sprijinul financiar de Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021.

sursa foto: facebook/Napoleon Muntean

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here