Din cele mai vechi timpuri, cornul a însoțit vânătorii în escapadele cinegetice, a fost partener conducătorilor de poștalioane, dar și mijloc de comunicare între oștiri sau grupuri de oameni aflați în primejdie, de exemplu. Este totodată instrumentul ce rareori lipsește din partiturile compozitorilor clasici, romantici, moderni sau contemporani, în domeniul muzicii culte. Nu întâmplător Robert Schumann spunea că ”dacă vioara este regina instrumentelor, cornul este regele orchestrei”! Or, precum frumos scria poetul nostru național, ”peste vârfuri trece lună, codru-și bate frunza lin, dintre ramuri de arin, melancolic cornul sună”. Timbrul cald și catifelat, uneori metalic și războinic, suav și dulce, nostalgic, profund, apropiat de vocea umană, captivând orice iubitor de muzică.

Dl Petrea Gîscă e şi autor de literatură de specialitate

 În orchestra simfonică, el face legătura armonios între diferite grupuri de instrumente.  Iar ca solist beneficiază de un repertoriu divers și captivant. Căci au scris concerte pentru corn și orchestră mari compozitori, punându-l în valoare cu multă măiestrie. Aceasta ducând la dezvoltarea lui și determinându-i pe meșterii de profil să se întreacă în făurirea de exemplare tot mai complexe și mai performante. Amintesc aici doar firma Alexander Mainz, cu o tradiție de peste 250 de ani în fabricarea cornului cromatic nelipsit în orice ansamblu simfonic sau de operă.

Petrea Gîscă, unul dintre corniştii de frunte ai ţării

 Cântatul la corn este dificil, instrumentul fiind socotit de specialiști unul dintre cele mai pretențioase din orchestră. În acest sens, reputatul dirijor Herbert von Karajan afirma că ”trebuie să te comporți cu primul oboist și primul cornist din orchestra simfonică precum cu iubita”. Iară faimosul cornist român Paul Staicu, stabilit în Franța, socotea că ”instrumentul cere interpretului un caracter robust, hotărât, pe cât de sigur, pe atât de atent asupra imperfecțiunii”.

 Școala românească de profil s-a dezvoltat începând de la mijlocul veacului trecut, în special. În prezent, reprezentanții ei fiind apreciați pe toate scenele lumii. Dicționarul corniștilor români, publicat de mine acum un an, cuprinde 431 de corniști profesioniști români și basarabeni, dorindu-se o mărturie despre slujirea cornului, pasiunea și devotamentul cu care atâția muzicieni s-au apropiat, benefic, de acest nobil și de nădejde instrument. Și eu, printre ei, se-nțelege…

Petrea GÎSCĂ       

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here