Un proiect legislativ la care a lucrat conducerea Dacia, alături de ”specialiști în taxe și impozite”, vizează taxarea mai consistentă a mașinilor, în funcție de cât de vechi/poluante sunt acestea.
Ideea nu e nouă. A fost, la început, celebra taxă de primă înmatriculare introdusă de premierul-dealer de Citroen Călin Popescu Tăriceanu. Modificată apoi în multe alte variante (timbru de mediu, taxă de poluare etc). Toate, desființate de Justiție, pentru că încălcau principiul european al liberei circulații a bucurilor și serviciilor.
Acum, top managementul de la Dacia propune un nou sistem de taxare a mașinilor. Informația a fost făcută publică de publicația Profit. Într-un interviu acordat acesteia, Mihai Bordeanu (foto), directorul general Dacia (oficial, funcția dlui Bordeanu e ”Managing Director Dacia Brand South Eastern Europe și Country Head Romania”), zice că ”proiectul vine cu două componente, una de impozitare anuală, care ar urma să înlocuiască actualul impozit pe care proprietarii de mașini îl plătesc la primărie, și alta de achiziție, care ar urma să fie plătită ca o taxă de mediu”.
Pe scurt spus, cu cât e mai veche/poluantă mașina, cu atât veți plăti mai mult. Pentru o mașină veche de 20 de ani sau mai mult, în loc de un impozit anual de 100-200 de lei, spre exemplu, veți plăti un impozit de 2.000 de lei. Poate și mai mult.
Cifrele în sine nu sunt bătute în cuie. În fond, aici e vorba despre un proiect. Însă, ideea e că aceia dintre români care își permit mașini scumpe, puțin sau deloc poluante, vor plăti taxe și impozite mici. Iar cei care nu-și permit așa ceva, adică majoritatea românilor, va plăti biruri și de 10 ori mai mari.
CITIȚI ȘI: De ce vinde Dacia maşini pe biocarburanţi peste tot în Europa, numai în România nu? (2020)
Obiectivul oficial e de înțeles, mijloacele de a-l atinge, discutabile
Oficial, ținta introducerii acestor taxe e lăudabil. Reducerea poluării e de dorit. Inclusiv a aceleia cauzate de automobile. Însă e discutabilă ideea că, sub povara unor noi biruri, românii vor da buzna să-și cumpere mașini noi. Unuia care dispune numai de 2.000-3.000 de euro pentru achiziția unei mașini degeaba-i impui taxe de 10 ori mai mari. Tot nu va avea de unde să-și cumpere o Dacie nouă. Or, aceasta e situația majorității românilor.
O posibilă soluție pentru reducerea poluării produse de mașini ar fi fost introducerea pe piață a combustibililor alternativi, ecologici. Direcție în care, cum am mai scris, Guvernele noastre n-au făcut practic nimic.
La benzinăriile din România nu există nici bioetanol (E85 sau E100), nici biodiesel (XTL). Cu astfel de carburanți, cu modificări minime (nu foarte costisitoare) la motor, o mașină Euro 2 poate trece ușor la Euro 4 sau Euro 5. Deci ar polua mai puțin.
Chiar Automobile Dacia vinde/vindea în Europa mașini apte să funcționeze și cu benzină, și cu etanol. Asta încă de acum 15-16 ani. În România, însă, astfel de modele nu au fost disponibile niciodată.
Nici GNC (gaz natural comprimat) nu prea se găsește la noi. Singurul carburant mai puțin poluant, de găsit la noi, e GPL-ul. Dar niciun Guvern n-a subvenționat vreodată montarea de instații GPL. România e, practic, singura țară din UE unde nu e disponibil niciun carburant ecologic.
În concluzie, aici nu pare a fi vorba despre mediu, poluare etc, ci despre taxe. Adică despre bani.
sursa foto: Dacia groupe Renault