Dacă la precedentele două ediţii ale Iniţiativei Summitului Celor Trei Mări (Dubrovnik 2016, respectiv Varşovia 2017) au fost reprezentate numai cele 12 state participante, la ediţia din acest an de la Bucureşti a fost reprezentată la vârf şi Uniunea Europeană.
Sunt prezenţi la Bucureşti chiar şeful Comisiei Europene (un fel de guvern european) Jean Claude Juncker, şi comisarul european pentru Politici Regionale, Corina Creţu (funcţie echivalentă cu cea de ministru al fondurilor europene).
Într-un interviu acordat agenţiei Mediafax, doamna Creţu a vorbit inclusiv despre autostrada Piteşti-Sibiu, atrăgând încă o dată (a câta oară?) asupra tergiversării inadmisibile a acestui proiect de infrastructură. Proiect despre care noi ştim că e vital în primul rând pentru uzina Dacia, pentru judeţul Argeş, dar şi pentru economia naţională în ansamblul ei.
Azi, doamna comisar european Creţu ne mai spune ceva nou: anume că această autostradă e mai mult decât un proiect naţional. El este un „proiect-fanion pentru Uniunea Europeană”.
Proiect pe care nevolnicii care conduc România nici măcar nu-l bagă în seamă, consumându-şi energia şi timpul încercând să-şi scape liderii de problemele penale pe care le au.
Iată mai jos un scurt fragment din interviul acordat de doamna Creţu agenţiei citate:
În ceea ce priveşte (autostrada – n.r.) Sibiu – Piteşti, este un proiect întârziat. Din punctul nostru de vedere (al Comisiei Europene – n.r.) nu poate fi începută construcţia mai devreme de 2019 …este un proiect fanion pentru Uniunea Europeană, pentru că, aşa cum spuneaţi, conectează de la Nord la Sud, de la Rotterdam la Constanţa, întreaga Uniune Europeană.
Este tronsonul lipsă, de altfel, singurul tronson lipsă dintre Rotterdam şi Constanţa. (Mai lipsesc două bucăţele de autostradă între Lugoj şi Deva, dar acelea sunt în stadii avansate de execuţie – n.r.)
De accea am spus că trebuie accelerate pregătirile, pentru că din păcate ne aflăm în faza studiilor de fezabilitate de mulţi ani şi au început lucrările pe tronsonul 1 şi 5 (doamna Creţu e greşit informată, lucrările sunt încă departe de a începe – n.r.) fără a se obţine avizul de mediu, fapt care a fost criticat de către comisie….în funcţie de avizul de mediu vom şti dacă vom putea finanţa sau nu aceste tronsoane”.