Zilele trecute, CNAIR a lansat licitația pentru secțiunea 4 a autostrăzii A1 Sibiu-Pitești.
Este vorba de un ciot de numai 9,86 km, situat între Tigveni și Curtea de Argeș.
Costul estimat este de unul exorbitant: două miliarde de lei, fără TVA. Adică aproximativ 43,2 milioane de euro pe kilometru, cost care face din această bucăţică de autostradă una dintre cele mai scumpe din lume, dacă nu cumva chiar cea mai scumpă.
Câștigătorul va avea la dispoziție 16 luni pentru proiectare și alte 44 de luni pentru execuție efectivă în teren. Garanția minimă este cinci ani.
Sectorul conține și un tunel (Momaia) de 1,35 km în apropierea orașului Curtea de Argeș, primul tunel forat (săpat în versant) de pe o autostradă din țara noastră.
„Tronsonul are poduri și viaducte de aproape 2,5 km lungime totală. Împreună, structurile majore ajung la 40% din traseu.
Nici nodul Tigveni nu este de neglijat sau pasajele peste autostradă. Ca să se respecte rigorile legislației de mediu, se vor instala panouri fonoabsorbante pe 4 km”. informează Asociaţia Pro Infrastructură.
„Panouri înalte de trei metri”, după cum ne-a declarat, telefonic, dl Ionuţ Ciurea, de la asociaţia numită.
Incompetenţa şi nepriceperea costă scump
De ce este acest ciot de autostradă atât de scump? Ne spun tot inginerii de la Asociaţia Pro Infrastructură: „…prețul estimat aparent exorbitant, de 425,5 milioane de euro, include și riscurile derivate din faptul că investigațiile de teren sunt grosiere (suntem diplomați).
Așa pățești când studiul de fezabilitate este prost: trebuie să lași „marjă de eroare”, astfel încât contractul de lucrări să poată acoperi eventualele probleme tehnice (alunecări, modificări de soluții)”.
„E posibil, totuşi, ca firmele care vor participa la licitaţie să avanseze preţuri mai mici. Ele, însă, credem noi, se vor situa la 80-90% din suma avansată de CNAIR”, a declarat dl Ciurea pentru argesulonline.ro
Niciun pericol să circulăm prea devreme pe autostradă
Oricum, nu e niciun pericol iminent să putem circula pe acel ciot ultrascump de autostradă prea devreme. „Cel mai devreme, în 2025”, zic cei de la CNAIR.
Asta numai dacă „nu vor fi contestaţii sau probleme de execuţie în teren”. Însă, cum la noi astfel de probleme apar mereu, mai avem de adăstat.
sursa foto: CNAIR