Vestea conform căreia un piteştean, pe nume Bogdan Suditu, l-a împroşcat cu iaurt pe primarul Iaşului, Mihai Chirica, a făcut deja înconjurul ţării. N-a fost vorba despre niciun „atac”, fapt de care s-a lămurit repede chiar şi cel „atacat” cu lactate.

„Slavă Domnului că n-am intoleranţă la lactoză”, a avut puterea să glumească dl Chirica (foto sus), spunând, apoi, că nu va depune plângere penală împotriva concitadinului nostru Suditu.

Noi, care-l ştim pe Bogdan Suditu, nu ne-am grăbit să-i lipim omului pe frunte eticheta de agresor sau de atacator. Pentru că, ştiindu-l personal, avem convingerea că Suditu nu poate fi, structural vorbind, un ins agresiv. El e, de fapt, o victimă.

Bogdan Suditu, o minte strălucită

Bogdan Suditu are 49 de ani şi e de meserie inginer software, absolvent al Facultăţii de Automatică din Politehnica bucureşteană. Pentru cine nu ştie, Automatica e o facultate de elită, unde nici acum nu intră chiar oricine, unde se mai dau examene de admitere, examene grele pe parcurs etc.

În 1991, când Bogdan Suditu era admis la Automatică, erau peste 10 candidaţi pe loc, iar admiterea consta în trei probe scrise.

Pe scurt spus, Automatica la Politehnica din Bucureşti era un pic mai grea decât Managementul sau Jurnalismul la „Spiru” sau la „Brâncoveanu”, iar inginerii scoşi de această facultate pot fi consideraţi oameni foarte bine pregătiţi în domeniu.

Bogdan Suditu e inginer software, absolvent de Automatică, un tip foarte bine pregătit în meseria lui, tobă de carte

Tocmai de aceea, inginerul Suditu a ajuns să fie angajat de concernul german Siemens, pe post de şef al compartimentului de „research&development safety airbag”, de la fabrica din România a celor de la Siemens (ulterior, ajunsă la alt concern german, Continental).

Bogdan Suditu a fost, deci, şef al compartimentului responsabil de testarea unităţii electronice care comandă deschiderea, la nevoie, a acestei perne de aer menită să salveze vieţi în cazul unei coliziuni (calculator de airbag, cum se spune, în limbaj colocvial).

A atras atenţie şefilor nemţi că airbag-urile nu-s în regulă

În această calitate, inginerul piteştean a sesizat managerilor nemţi de la Siemens-Continental despre faptul că acele calculatoare de airbag au mari probleme de fabricaţie, care pun în pericol vieţile celor pe care, teoretic, ar trebui să-i salveze.

Concret, Suditu i-a informat şi verbal, şi în scris, prin email, pe managerii germani Mathias Weichkman şi Peter Grun, despre faptul că „…Am descoperit că unele dintre produsele noastre electronice sunt instabile, ceea ce înseamnă că… comanda pentru umflarea airbagului ar putea să nu îl declanşeze la timp… am subliniat că avem probleme de calitate foarte serioase şi că… normele de calitate (ale fabricării airbagurilor – n.r.) nu sunt respectate… procedurile de testare nu sunt suficient de bune… vieţile pasagerilor (maşinilor echipate cu airbag-uri Continental – n.r.) sunt în pericol”.

Suditu ne spunea că se făceau intenţionat „compromisuri majore” privind calitatea, de dragul reducerii cu orice preţ a costurilor.

Calvar de „calitate germană”

Cele relatate aici se petreceau în anii 2006-2007. De aici încolo, viaţa specialistului piteştean s-a transformat într-un calvar.

A fost dat afară abuziv din serviciu, dar Justiţia i-a dat câştig de cauză. A fost reîncadrat în muncă, dar seria interminabilă de şicane l-a făcut să demisioneze.

„Atmosfera la locul de muncă era, pur şi simplu, irespirabilă”, ne spunea dl Suditu.

Cei care lucrează sau au lucrat într-un mediu corporatist ştiu, cu siguranţă, ce înseamnă să-i atragi şefului cel mare atenţia că nu e bine ce face şi-şi pot imagina ce trebuie să fi pătimit Bogdan Suditu după revenirea sa la Siemens-Continental.

Banii cuveniţi şi i-a recuperat de la angajatorul german abia după ce a apelat la un executor judecătoresc

Familia i s-a destrămat, soţia l-a părăsit, a rămas mult timp fără nicio sursă de venituri, în afara lefurilor plătite retroactiv de fostul său angajator german, conform deciziei Justiţiei. Dar banii aceia s-au terminat de mult.

Din bun specialist a devenit dintr-o dată nebun

Conducerea germană a concernului s-a dat de ceasul morţii să-l scoată pe om „bolnav” psihic, „instabil emoţional” etc…Poate că aşa a şi ajuns Suditu, la un moment dat, un suferind psihic. Dar dacă a ajuns aşa, atunci la asta au contribuit din plin foştii lui şefi de la Siemens-Continental.

Şefi pentru care Suditu n-a fost deloc nebun când l-au pus conducător al unei unităţi de cercetare-dezvoltare, dar care a devenit nebun imediat după ce le-a atras atenţia că pun vieţi omeneşti în pericol de dragul profitului cât mai mare.

Omul şi-a căutat dreptatea peste tot, dar n-a fost băgat în seamă. Era, pentru toţi, mai comod să-l ia drept nebun.

Ca atare, nu ne miră izbucnirea necontrolată a lui Bogdan Suditu, din 24 ianuarie, de la Iaşi. Ne mirăm doar că n-a izbucnit mai devreme.

Dovadă că declararea lui, de către şefii săi nemţi de la Continental, ca fiind nebun n-a rezolvat problemele airbag-urilor.

Problemele semnalate de Suditu au rămas

Ele au rămas, pentru că avertismentele sale au fost ignorate. Iar cutia Pandorei despre care vorbea inginerul nostru a început să se deschidă.

„Un exemplu în acest sens, luat la întâmplare din presa americană: în martie 2008, un tânăr din Florida a intrat cu maşina sa, o Honda echipată cu airbag-uri făcute de Siemens-Continental, într-un perete, cu viteza de circa 90 km/oră, iar airbag-urile nu s-au deschis.

Şoferul a fost grav rănit.

Constructorul nipon a primit 1.575 de plângeri legate de funcţionarea airbag-urilor, astfel că a decis rechemarea în service a 341.000 de maşini Accord, cărora li s-a înlocuit unitatea electronică de control a airbag-urilor (exact piesa despre care Suditu avertiza că e făcută prost), produsă de Siemens-Continental”.

Scriam aceste rânduri acum cinci ani, într-un ziar local din Piteşti, citând o depeşă a agenţiei Reuters.

N-am auzit să se fi schimbat ceva, de atunci şi până acum.

surse foto: Bogdan Suditu, captură video youtube

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here