„Din lene, din nepăsare, din incompetenţă sau, pur şi simplu, din rea voinţă, Guvernul României nu face aproape nimic pentru ca ţara să se conformeze Pactului Verde European, privind reducerea poluării pricinuite de automobile.
Cele câteva măsuri luate în acest sens sunt de faţadă, pe principiul merge şi aşa. Din aceleaşi motive, automobiliştii români nu au acces la carburanţi ecologici, mai ieftini decât cei clasici”, am scris azi, într-un articol publicat pe site-ul PressHub.ro.
Biocarburanții, o soluție pentru reducerea poluării generate de traficul rutier, există în România doar în amestecuri de 5-10% cu combustibilii clasici. Asta pentru că e obligatoriu, prin lege.
Deși în Vest, pot fi cumpărați și separat (în imaginea de sus, o benzinărie din Suedia care oferă etanol), în țara noastră nu e posibil, pentru că nu mai e obligatoriu. În aceste condiții, biocarburanții românești sunt exportați spre Vestul continentului.
În ţările europene sunt utilizaţi pe scară largă gazul natural comprimat (GNC) şi bioetanolul (E85) ca substitut mai puţin poluant pentru benzină, respectiv biodieselul, ca înlocuitor al motorinei. Carburanţi care nu doar că sunt mai puţin poluanţi decât cei fosili (clasicii benzină, motorină şi GPL), dar sunt obţinuţi din resurse regenerabile şi sunt şi mai ieftini.
Dacia fabrică maşini care funcţionează cu GNC sau cu bioetanol încă din anul 2009. Le vinde, însă, numai la export, tocmai pentru că la noi lipsesc aceşti carburanţi.
Lipsesc deși se produc în România nu doar autovehicule care l-ar putea folosi, dar și biocarburanţi. E cazul firmei bihorene Respiră Verde SRL, care colectează uleiuri alimentare uzate prin intermediul marilor lanţuri de magazine, îl filtrează, îl decantează şi-l vinde la export în Vestul Europei.
Puteţi lectura integral articolul aici.
surse foto: SverigesRadio.se, Flygbussarna