Asistenţa rutieră la negru te lasă fără maşină sau unde pot duce zgârcenia şi vidul legislativ

1
15650

Într-un articol publicat luna trecută, semnalam faptul că la noi în ţară, activitatea de asistenţă rutieră, depanare auto şi tractări nu e reglementată în niciun fel.

Astfel că, în acest domeniu, evaziunea fiscală, munca la negru şi pericolele în trafic pândesc la tot pasul.

Oricine are o maşină şi o remorcă tip platformă poate face fără probleme tractări auto.

Pe şoseaua Piteşti-Câmpulung, un nepriceput a fost la un pas să provoace o tragedie.

Sunt foarte des întâlnite cazurile în care maşini care, potrivit constructorului, pot tracta maximum 1.000 kg, tractează, în realitate, remorci cu mase aproape de dublu.

Acest lucru e contravenţie, dar un gen de contravenţie pe care poliţiştii rutieri nu prea îl sancţionează.

„Scump, dom’le, scump”

Relatăm mai jos o întâmplare, petrecută în Transilvania, care e sugestivă pentru ce urmări pot surveni atunci când de tractări se ocupă oricine, cu remorci neadecvate, călcând sub anvelope Codul Rutier.

Un şofer dintr-un judeţ din Moldova se deplasa, vinerea trecută, seara, pe segmentul de autostradă Ungheni-Iernut, din judeţul Mureş, înspre Timişoara, când maşinii, un Opel Insignia, i s-a oprit dintr-o dată motorul.

Omul a sunat, cerând sprijin unei firme de asistenţă rutieră din Târgu-Mureş. Pentru o intervenţie totalizând circa 40-45 km (dus-întors) i s-a comunicat preţul de 350 de lei.

Un preţ care concordă cu cel al pieţei, dar care i s-a părut mare celui în cauză.

„E scump, dom’le, foarte scump. Îmi aduc eu remorcă de la Timişoara şi duc acolo maşina”, i-a spus şoferul proprietarului firmei de tractări.

Un Ford Focus trage după el remorcă de peste două tone

La scurt timp, un Ford Focus, care avea ataşată o remorcă-platformă, a sosit să preia Opelul Insignia rămas imobilizat pe autostradă.

Prima ilegalitate: conform constructorului, masa maximă remorcabilă pe care o poate tracta un Focus e între 900 şi 1100 kg, în funcţie de versiune. Or, un Opel Insignia are masa maximă undeva la circa 2.000 kg. Chiar mai mult, unele versiuni.

Dacă mai punem la socoteală şi remorca, atunci micul Ford Focus s-a apucat să tragă după el un ansamblu în greutate de cel puţin două-trei ori mai mare decât e legal.

La un pas de o tragedie

Fordul cu remorca pe care încărcase ditamai Opelul n-a ajuns prea departe. Pe autostrada Sebeş-Turda, remorca a intrat, probabil, în balans şi s-a răsturnat.

Nici nu e de mirare, mai ales că şoferul era amator, maşina trăgea mult peste cât e legal, presiunea pe cuiul de remorcare prea mare etc.

Opelul a fost atât de avariat, încât proprietarul l-a vândut, imediat, la o firmă de dezmembrări, pentru o sumă în jurul a 5.000 de lei.

În sfârşit, a fost chemat un profesionist, de la o firmă de profil din Aiud, care a urcat maşina avariată sever pe platformă şi a transportat-o, în siguranţă, la dezmembrări.

Profesionistul scump e, de fapt, mai ieftin

Concluzia: profesionistul cel scump e întotdeauna mai ieftin. Proprietarul Opelului a refuzat ajutorul unui profesionist, pentru că i s-a părut mult 350 de lei.

Aşa că a apelat la un amator, care i-a făcut praf maşina, pe care a trebuit să o dea la dezmembrări. Colac peste pupăză, tot a plătit un profesionist, până la urmă, ca să-i ia epava de pe autostradă.

Dacă se întâmpla o tragedie?

Întâmplarea a făcut ca, în clipa în care remorca cu Opelul s-a răsturnat, să nu circule nicio altă maşină prin apropiere. Altminteri, s-ar fi putut produce o tragedie.

De fapt, autorităţile cu atribuţii în domeniu, începând cu Guvernul şi cu ministerul de resort, şi sfârşind cu Poliţia Rutieră, asta par că aşteaptă: să se petreacă pe vreo şosea o tragedie din cauza acestor piraţi ai asistenţei rutiere, ca să ia ulterior măsurile ce trebuia luate acum 20-25 de ani.

Numai că atunci o să fie prea târziu pentru unii semeni de-ai noştri.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here