Zilele trecute, conducerea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunţa, cu tam-tam, că scoate la licitaţie realizarea tronsoanelor de mijloc ale autostrăzii Piteşti-Sibiu.

Cele mai grele,care vor traversa munţii, şi cel mai dificil de proiectat şi realizat.

Am bănuit că e ceva ciudat aici, având în vedere că asociaţia „Pro Infrastructură” semnalase mai demult faptul că e ceva în neregulă cu loturile 2 şi 3 ale autostrăzii.

Mai concret, cu studiile şi investigaţiile din teren necesare, despre care ştiam că au fost făcute cu… să zicem, superficialitate, deşi termenul e mult prea blând.

Iar azi avem şi o confirmare, venită de la aceiaşi specialişti grupaţi în asociaţia menţionată.

„După ce în ultimii 10 ani actorii relevanți din transporturi (Comisia Europeană, consultanții de la Jaspers, experți independenți, asociații profesionale, societate civilă) au cerut CNAIR să realizeze investigații de teren serioase pe autostrada Sibiu-Pitești, directorul general CNAIR Sorin Scarlat dă cu piciorul bunului simț ingineresc și tuturor vocilor raționale și anunță că va scoate la licitație execuția lucrărilor pe baza „studiilor” din 2008.

Discutăm de cel mai important proiect de infrastructură rutieră din România și, în același timp, despre cel mai dificil de construit până în prezent: prima autostradă montană.

Sectoarele 1, 4 și 5 (mai ușoare ca dificultate) au fost licitate, doar primul având contract semnat.

Secțiunile 2 și 3 (cele mai dificile, aproape 70 de km prin dealuri înalte și munți) așteaptă în zadar de 10 ani realizarea investigațiilor de teren mai mult decât necesare.

Cel mai flagrant exemplu este la tunelul Poiana (1,7 km lungime), la care au fost făcute în 2008 doar două foraje geotehnice, la capetele lui. Cum ar putea un potențial constructor să estimeze un preț corect al tunelului dacă nu știe practic nimic despre solul străbătut?!

CNAIR a încercat actualizarea studiului de fezabilitate, dar contractul a fost reziliat în 2017 fără să fie făcut nimic pe tronsoanele grele de munte. Ulterior, în 2019, a lansat o licitație doar pentru foraje geotehnice, dar pe bani foarte puțini.

Prin urmare, nu s-a prezentat nimeni și procedura a fost anulată.

Probabil sătui de atâtea studii (nefăcute), au considerat că documentația incompletă din 2008 a devenit suficientă cu trecerea timpului și au decis să „simplifice” procedura, ca în multe alte proiecte sfârșite tragic, trecând direct la licitația de execuție.

Cea mai scumpă autostradă din lume

O primă consecință a licitării unui drum fără să știi nimic despre sol: costul estimat exorbitant, fiind cuantificate nenumărate riscuri. Se vehiculează suma de 4,75 miliarde de lei pentru 37 de km de autostradă, adică aproape 130 de milioane de lei (27 milioane euro) pe kilometru”, arată cei de la asociaţia „Pro Infrastructură”.

De notat că nu am găsit date care să arate că s-ar fi construit undeva în lume vreo autostradă la preţul de 27 milioane euro pe kilometru. Nici tunele săpate prin masivul Mont Blanc nu au costat atât.

„Ca în multe alte cazuri similare, fie se va câștiga contractul la o sumă imensă acoperitoare, fie, cel mai probabil, vor apărea „pariori” care vor risca cu sume mai mici, dar care se vor bloca atunci când vor da piept cu realitățile din teren, contractul fiind suplimentat ulterior sau direct reziliat.

Cerem Guvernului (când vom avea așa ceva) SĂ DEMITĂ în cel mai scurt timp conducerea ageamie și iresponsabilă a CNAIR și să pună în locul ei profesioniști competenți”, au informat cei de la asociaţia „Pro Infrastructură”.

sursa foto: Facebook/Asociaţia Pro Infrastructură

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here