Vestita deja taxă de salubrizare a fost introdusă, la Piteşti (şi în alte oraşe din ţară au fost introduse taxe similare) printr-o hotărâre a Consiliului Local din septembrie anul trecut, urmând ca aplicabilitatea taxei să fie de la data de 1 noiembrie 2020.

Valoarea acestei taxe a fost stabilită la suma de 11 lei lunar, de persoană.

De aici încolo încep întrebările, nedumeririle, dar şi abuzurile, unele dintre ele, strigătoare la cer.

Prima nedumerire: cum e posibil ca taxa de salubrizare să coste, anual, de 3-4 ori (sau chiar mai mult) decât impozitul pentru imobilul respectiv? Exemplu: impozit pe apartament cu 3 camere, Găvana – 160 lei pe an, taxa de salubrizare pentru cei 3 locatari ai apartamentului – 396 de lei pe an.

Primul astfel de abuz: cetăţenii sunt puşi să completeze declaraţii şi formulare, prin care să anunţe municipalitatea câte persoane locuiesc la fiecare adresă.

Aceasta deşi există o instituţie care se ocupă cu Evidenţa Persoanelor şi o alta responsabilă cu Starea Civilă, ambele de stat. Primăria ar putea, dacă ar vrea, să preia datele de la cele două instituţii şi să nu mai pună oamenii pe drumuri sau să-i facă să piardă timp transmiţând informaţii pe care statul, oricum, le are deja.

Alt abuz: dacă cetăţeanul nu depune astfel de declaraţii, prin care să certifice câte persoane locuiesc la fiecare adresă (şi deci, pentru câte persoane trebuie plătită taxa de salubrizare), onorata Primărie prezumă că în fiecare gospodărie locuiesc nu mai puţin de 7 (şapte) persoane.

Şi taxează în consecinţă.

De ce 7 persoane şi nu 10 sau 25? De unde or fi scos cifra asta, 7, câtă vreme familia medie în România e compusă din aproximativ 3 persoane?

Pentru comparaţie: municipalitatea din Târgu-Mureş prezumă un număr de 3 locatari ai fiecărei gospodării, când vine vorba de calculul taxei de salubrizare. O cifră mai rezonabilă, apropiată de realitate.

Şapte inşi într-o gospodărie, după modelul Piteşti, e o cifră aberantă, scoasă din pălărie parcă anume pentru a-i jecmăni pe piteşteni.

Grosul dărilor îl reprezintă taxa de salubrizare

Alt abuz, şi mai mare: taxa de salubrizare trebuie plătită anticipat, pentru o jumătate de an. Nicăieri în lume nu credem să mai existe aşa ceva. Nici măcar la noi în ţară, în care (aproape) toate utilităţile unei gospodării se facturează şi se achită lunar. În niciun caz anticipat pe şase luni.

Ce-ar fi dacă şi furnizorii de electricitate, apă-canal, telefonie, internet, cablu TV ar cere să li se plătească anticipat pe luni de zile? Să ne fie iertată comparaţia cam prozaică, dar într-un singur loc din lumea asta se mai plăteşte înainte, exceptând gunoiul, la Piteşti.

Explicaţiile municipalităţii – nu le mai reproducem aici, sunt nonsensuri, ocolesc problemele, în loc să le clarifice – se referă la existenţa unei Hotărâri a Consiliului Local Piteşti (nr. 319/17.09.2020), însă, abuzurile rămân.

Interes să fie aşa există: Salubritate 2000 SA, care are arondat cam jumătate de Piteşti, e societate controlată de Consiliul Local al oraşului.

Şi n-am enumerat aici decât câteva. Ce certitudine are cetăţeanul care se mută din Piteşti că-şi va primi banii înapoi pe taxa plătită anticipat? Niciuna. Cine-i returnează omului banii, Primăria, Consiliul Local, Salubris sau Salubritate 2000?

Foarte probabil, primele procese pe rolul Judecătoriei Piteşti, pe teme dintre cele de mai sus, nu se vor lăsa prea mult aşteptate, pentru că nemulţumirile cetăţenilor sunt justificate, sunt multe şi sunt mari. Ştim deja de câţiva cititori şi prieteni de-ai noştri, care pregătesc acţiuni în instanţă.

Ar mai fi multe de spus, dar ne oprim, deocamdată, aici. Însă, cu siguranţă, despre afacerea urât mirositoare cu gunoaiele Piteştiului vom mai scrie.

Pentru că aici nu e vorba, în primul rând, despre un serviciu public, ci despre o afacere de anvergură, de pe urma căreia câţiva potentaţi se vor umple de bănet, pe spinările cetăţenilor Piteştiului.

În imaginea de sus, o maşină a uneia dintre cele două firme de salubritate (Salubritate 2000 SA Piteşti şi Salubris SA Slatina) care şi-au împărţit, frăţeşte, tortul afacerii cu gunoaiele Piteştiului.

3 COMENTARII

  1. Cel care a scris articolul are partial dreptate dar trebuie sa priveasca obiectiv aceste aspecte si nu sa le amestece cu alte tipuri de utilitati sau alte tipuri de impozite si taxe care se stabilesc diferit.
    Are dreptate cu privire la marimea taxei/persoana.Societatea ar trebui sa justifice Consiliului Local calculatia de pret si cred ca a facut-o.Ce s-a luat in considerare la calculul pretului presupunem ca a fost analizat.Expertii contabili ai Primariei verifica modul de intocmire a calculatiei de pret dar o problema mare cred ca este scaderea numericului populatiei din oras si in acest mod cresterea pretului /persoana.
    In general scaderea pretului unui produs sau serviciu se face prin eficientizarea activitatii si prin investii in tehnologie precum si printr-o buna organizare a activitatii.Aici intervine bunul management.
    Cred ca se pot face modificari despre numeric printr-o alta declaratie in cazul in care o persoana se muta sau decedeaza.Ar trebui sa se poata pentru ca lumea este in miscare.
    NU se poate face altfel calculul decat in functie de costurile de operare + o cota de profit pentru ca nu se poate contoriza(ca la alte utilitati)cat gunoi aruncam.
    O problema mare ramane eliminarea deseurilor altele decat cele menajere la care costurile de preluare sunt destul de mari si atunci omul apeleaza la alte tertipuri pt. a scapa de ele acest lucru ducand la poluare si alte neplaceri cauzate comunitatii.
    Decat sa punem politia sa urmareasca si sa cheltuim resurse pt. acest lucru,mai bine s-ar reglementa la un pret redus pt. ca toata lumea sa apeleze la aceste servicii.
    In caz contrar vom ramane in aceeasi situatie.
    Un exemplu ar fi deseurile vegetale pe care masinile de gunoi nu le ridica si atunci oamenii gasesc diferite solutii imprastiindu-le cu saci de plastic cu tot pe marginea drumurilor sau pe diverse locuri,iar acei saci polueaza cu plastic iar vegetalele aflate in descompunere aduna tot felul de daunatori care necesita alte cheltuieli pt. a scapa de ele.Asa mai sunt si deseurile rezultate din lucrari de reparatii sau amenajari la care exista aceeasi problema.
    Este o treaba buna ca s-a renuntat la colectarea sumelor aferente gunoiului de catre asociatiile de locatari/proprietari.
    Este cazul sa gandim constructiv si in folosul cetateanului pentru ca traim in comunitate.
    Ne place ordinea,disciplina si curatenia de la altii dar noi nu suntem in stare sa o avem.

    Vă mulţumim pentru acest nou comentariu critic, pertinent, logic, argumentat. Vom încerca să învăţăm ceva şi din acest comentariu, şi din celelalte.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here