În ziua de 27 august 1982, în faţa „conducerii superioare de partid şi de stat” (adică în faţa preşedintelui Nicolae Ceauşescu şi soţiei sale Elena), dar şi a uei armate de jurnalişti din zeci de ţări ale lumii, la Romaero Băneasa era prezentat avionul Rombac 1-11, produs la fosta Întreprindere de Avioane Bucureşti.

Republica Socialistă România devenea, astfel, primul stat din lagărul comunist care producea avioane de pasageri cu reacţie, cu excepţia URSS.

În 1982, în plină dictatură, România îşi producea singură absolut toate mijloace de transport de care o ţară are nevoie, de la autoturisme, autoutilitare, autocamioane, autobuze, până la avioane militare, locomotive şi vapoare.

În acel an, România a intrat şi în cercul select şi restrâns al naţiunilor care fabricau avioane dotate cu motoare de tip turboreactor.

Rombac 1-11 a fost fabricat la noi în ţară după o licenţă britanică BAC (British Aerospace Corporation). Motoarele, de tip Rolls Royce Spey, se fabricau la uzina Turbomecanica din Bucureşti.

Avionul era unul tipic mediu curier, putând transporta între 100 şi 120 de pasageri, pe distanţe de până la 3.500 km. Atingea o viteză de 870 km la oră, cam tot atât cât ating şi aeronavele moderne de azi. Puţine avioane contemporane zboară cu mai mult de 900 km la oră. La acea vreme, o idee mai rapidă era doar vedeta aviaţiei comerciale sovietice, Tupolev TU 154, care atige 913 km la oră.

Avioanele sovietice din flota TAROM, date la o parte, treptat

Ceauşescu a cerut ca noile avioane româneşti să intre cât mai repede în operare, ceea ce s-a şi întâmplat. La câteva luni de la prezentare, Rombac-ul românesc zbura pe ruta Bucureşti-Timişoara, apoi a ieşit şi pe rute externe.

Primul avion Rombac 1-11, la una dintre porţile de îmbarcare ale aeroportului Heathrow din Londra, în 1986

Treptat, avioanele româneşti au determinat scoaterea din flota TAROM a aparatelor sovietice învechite (Iliuşin IL 18, în principal). În momentul Revoluţiei din 1989, nouă avioane Rombac 1-11 fuseseră livrate spre operare, alte două era în execuţie în hangarele Romaero.

Acestea din urmă nu au mai fost finalizate niciodată.

Oltciturile văzduhului

Cu ani în urmă, am avut prilejul să discutăm cu un argeşean, Gheorghe D, de loc din comuna Coşeşti, azi pensionar, fost lăcătuş mecanic la Întreprinderea de Avioane Bucureşti, om care a muncit la proiectul Rombac 1-11.

„Lucram cu multă tragere de inimă. Aveam salariu bun, vreo 3.500 lei… erau bani mulţi pe vremea aia. Dar nu trăgeam numai pentru bani. Simţeam şi o mândrie în mine, că facem şi noi avioane cu reacţie. Am lucrat toată viaţa în domeniu şi ştiu că atunci nu mulţi puteau face avioane din astea. Nici acum nu fac multe ţări… Păi, în afară de ruşi, de americani, de suedezi şi de francezi, cine mai face aşa ceva în lume? (Între timp au mai făcut olandezii, brazilienii, canadienii, poate şi alţii – n.r.) Gândiţi-vă că noi, ţara asta amărâtă, eram printre naţiile astea, cu Rombac-ul”, ne-a spus interlocutorul.

Un fost pilot al companiei Tarom, acum pensionar (omul a cerut să-i păstrăm anonimatul) ne-a povestit următoarele, într-o discuţie despre avioanele româneşti: „Personal, nu am zburat cu Rombac, ci cu Iliuşin IL-18, apoi cu IL-62. Vorbeam mult cu colegii care zburau pe Rombac.

Glumeam cu ei. Le ziceam că nu-s piloţi, ci nişte şoferi care conduc Oltcituri zburătoare. Cunoscând mai bine avioanele sovietice, pot zice că erau poate cele mai bune din lume, atunci, la capitolul siguranţă. Iar Rombac-ul nostru stătea cot la cot cu ele, din punctul ăsta de vedere”.

Niciun accident mortal

Într-adevăr, statisticile arată că avionul românesc Rombac 1-11 n-a înregistrat nicio prăbuşire, niciun accident în urma cineva aflat la bord să-şi piardă viaţa. Puţine modele de avioane se pot lăuda cu palmares imaculat la acest capitol.

Ultimul Rombac 1-11, folosit o vreme şi ca avion prezidenţial, zace abandonat, în loc să fie expus într-un muzeu

De fapt, poţi număra pe degetele a două mâini astfel de avioane, cu record de siguranţă imaculat: Boeing B777, Airbus A380, 340 şi 318, Iliuşin IL86 şi IL96, Bombardier CRJ200, Saab 2000… şi poate vor mai fi fiind 2-3 alte modele.

Cele nouă avioane româneşti Rombac 1-11, care au fost exploatate intensiv vreme de aproape 30 de ani, inclusiv de companii străine (Ryanair, printre altele), fac şi ele parte din acest cerc restrâns al siguranţei absolute. Nu-i puţin lucru.

În imaginea de sus, primul avion Rombac 1-11, la prezentarea oficială de acum 38 de ani, pe pista a ceea ce e azi aeroportul Băneasa din Bucureşti.

sursa foto: Aeronews, Airliners.net, Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here