De fapt, mai corect spus ar fi că a mai căzut unul. Un avion de luptă MiG-21 LanceR, aparţinând subunităţii de aviaţie de la Câmpia Turzii, s-a prăbuşit, ieri după amiază, în apropiere de satul Dedrad, comuna Batoş, din nordul judeţului Mureş.

Avionul a căzut într-o zonă nelocuită, dar asta doar pentru că, după cum spunea primarul comunei, martor la accident, pilotul a manevrat avionul ca să nu cadă peste case.

Acesta, locotenent-comandorul Andrei Criste, s-a catapultat şi a scăpat cu viaţă.

„Locotenent-comandorul Andrei Criste este pilot militar din anul 2008 și are o experiență de 600 ore de zbor pe aeronave supersonice, fiind certificat ca pilot operațional pe aeronave MiG-21 LanceR”, a anunţat Ministerul Apărării Naţionale.

600 de ore de zbor în 13 ani, adică numai vreo 46 de ore pe an. Sau mai puţin de patru ore pe lună. Ni se pare nu puţin, ci foarte puţin.

„Cazul este cercetat de Parchetul Militar, iar circumstanțele accidentului vor fi investigate de o comisie numită de șeful Statului Major al Apărării. De asemenea, în conformitate cu procedurile-standard, au fost sistate zborurile de instrucţie cu acest tip de aeronavă până la finalizarea anchetei de specialitate”, a mai informat MApN.

Fiind vorba despre un zbor militar, nu vom afla, probabil, prea curând din ce motiv a avut loc accidentul.

MiG-21 este o relicvă a aviaţiei militare, fiind un concept ce datează de la începutul anilor ’50. Nu se mai fabrică din anul 1989 şi ultimul astfel de avion intrat în dotarea Armatei Române datează din anul 1982. Adică de acum aproape 40 de ani. Majoritatea MiG-urilor 21 operate de Armata Română sunt încă şi mai vechi (produse între 1962 şi 1980).

În modernizarea lor s-au investit, începând cu anii ’90, sute de milioane de dolari, apoi euro. Modernizarea şi celelalte lucrări le-au făcut o firmă din Israel, Elbit Systems, şi una autohtonă, Aerostar Bacău.

Cabina de pilotaj a unui MiG-21 LanceR

Pentru modernizare şi menţinere în operare a fost ales MiG-ul 21, deşi la începutul anilor ’90 Armata Română deţinea şi avioane mai performante (MiG-23) sau chiar foarte performante, aproape de nivelul aparatelor americane F-16 (e vorba de MiG-ul 29).

Din 1989 până azi, am găsit în presă relatări despre nu mai puţin de 29 de accidente produse în România, cu aceste aeronave străvechi, MiG-21, în rol principal. Cele mai multe, prăbuşiri în urma cărora avioanele au fost distruse, iar în unele cazuri au plătit cu vieţile lor şi piloţii.

Ultimul astfel de accident a avut loc în iulie acum trei ani. Un MiG-21 LanceR s-a prăbuşit la un spectacol aviatic la baza aeriană Borcea. Pilotul a murit.   

Din toată lumea civilizată, doar Croaţia mai operează câteva MiG-uri 21 modernizate. În rest, aceste aparate mai sunt de găsit în dotarea forţelor aeriene din ţări precum Angola, Cuba, Guineea Bissau, Mali, Coreea de Nord, Sudan, Uganda şi alte câteva asemenea.

Armatele din Afganistan, Bangladesh şi Congo le-au retras deja de la zbor în ultimii 3-4 ani. La noi mai sunt vreo 30 în dotarea Armatei.

surse foto: MApN, Pinterest

Notă – Toate informaţiile şi cifrele prezentate sumar în acest articol au ca sursă materiale, articole şi informări de presă publice.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here