În această toamnă se împlinesc 10 ani de când constructorul auto Dacia oferă pe modelele sale Duster, Logan şi Sandero motoare care funcţionează (şi) cu bioetanol E85.

Aşa numitele modele Flex-Fuel, ale căror motoare puteau funcţiona fie cu benzină clasică, fie cu bioetanol E85, fie cu orice amestec între aceşti doi carburanţi au fost prezentate oficial, pentru prima dată, în Franţa, acum un deceniu.

Avantajul major al acestor motorizări pe etanol, pe lângă un plus de putere, era faptul că emisiile poluante au fost semnificativ reduse faţă de versiunile exclusiv pe benzină.

În plus, biocarburanţii de tip E85 sau biodiesel sunt cu mult mai ieftini decât benzina, respectiv motorina.

De exemplu, modelul Sandero al anului 2010, echipat cu motorul 1,6 MPI, emitea, funcţionând cu etanol, numai 108 grame de dioxid de carbon pe kilometru.

Etanolul folosit drept carburant era şi este obţinut din plante, adică din resurse regenerabile.

Beneficiind de numeroase programe guvernamentale, de reduceri şi/scutiri de taxe, practicate de majoritatea guvernelor vest-europene, Daciile pe etanol sunt de mulţi ani o prezenţă constantă pe şoselele din Franţa, Germania, Benelux, Suedia etc.

Dacia cu etanol, maşini pe care la noi pe piaţă nu le-a comercializat nimeni

Din păcate, astfel de motorizări nu au fost niciodată oferite pe piaţa românească. Iar Guvernele de la Bucureşti au preferat să subvenţioneze masiv achiziţia de maşini electrice (mai nou, şi hibride), ignorând total combustibilii alternativi, ecologici, cum sunt bioetanolul sau biodieselul.

La noi, se încearcă trecerea abruptă de la motoare cu combustie la propulsia electrică, sărindu-se peste etapele parcurse de ţările dezvoltate în domeniu.

N-a fost o decizie înţeleaptă, credem noi. Pentru că, în ciuda popularităţii crescute a maşinilor electrice şi a celor hibride, ponderea lor în totalul parcului auto autohton e încă în stadiu embrionar.

E şi logic să fie aşa, pentru că maşinile electrice încă sunt inaccesibile celor mai mulţi români. În vreme ce Daciile produse la Mioveni domină piaţa auto internă de decenii.

Dacă Guvernele noastre ar fi stimulat achiziţia de maşini funcţionând cu combustibili ecologici, mai puţin poluanţi (bioetanolul, biodieselul, chiar şi GPL sau CNG pot fi luate în discuţie aici), cu siguranţă că gradul de poluare al aerului în oraşele ţării ar fi fost semnificativ mai redus şi n-ar mai fi fost cazul a tot felul de atenţionări şi ameninţări cu infringement-ul venite de la Bruxelles.

sursa foto: youtube/Gaillard le Bricoleur

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here